Transport gospodarczy w aglomeracji śląskiej
Kolej szynowa na całym świecie w swojej długiej historii niejednokrotnie udowodniła swoją funkcjonalność i użyteczność - zwłaszcza w masowych przewozach osób, jak i towarów, mając na względzie warunki ekologiczne - pisze w swym kolejnym felietonie Henryk Szulc z Rybnika.
W Śląskim Okręgu Przemysłowym oprócz kolei użytku publicznego od setek lat działają również koleje wąskotorowe, podlegające Dyrekcji Kolei Dojazdowych oraz koleje zakładowe, w skład których wchodzą : koleje szynowe, linowe i na pochylniach o napędzie mechanicznym. Drugą po PKP sieć kolejową w Polsce tworzy górnicza magistrala piaskowa, w skład której wchodzi m.in. Kopalnia Piasku „KOTLARNIA” S.A. w Kotlarni k/Dziergowic, powstała 1 stycznia 2004 r. Zalążkiem tej spółki, podobnie, jak - od niedawna już niemieckiej: DB Schenker Rail Polska była sieć przemysłowych linii kolejowych na terenie województwa śląskiego i opolskiego, które do czasów transformacji wchodziły w skład kolei piaskowych Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego, a później - w wyniku przeobrażeń zostały przejęte przez spółki. Długość linii kolejowych KPK obecnie wynosi ponad 117 km. Ze stacji Kotlarnia rozpościerają się trzy główne linie kolejowe, tj.: trasa prowadzącapociągi do Boguszowic, osobna linia dowożąca ładunki do KWK „Makoszowy”, z odgałęzieniem do Zakładu Holdex „Szombierki” oraz oddzielny szlak do KWK „Knurów” i „Szczygłowice”. Natomiast ze stacji PKP Leszczyny dowożony jest węgiel do Elektrowni „Rybnik” przy częściowym wykorzystaniu linii przemysłowej na trasie: Kotlarnia – Boguszowice. Do spółki należy więc 9 stacji kolejowych i 5 posterunków ruchu.
Zakład produkcyjny na dwóch nowoczesnych ciągach technologicznych wytwarza wysokojakościowe, uszlachetnione kruszywa, świadczy usługi przewozowe transportem kolejowym z wykorzystaniem własnego taboru i własnej sieci kolejowej oraz oferuje usługi w zakresie gospodarczego zużytkowania odpadów górniczych i budowlanych. Działalność ta prowadzona jest na zwałowisku posiadającym uregulowany stan prawny oraz specjalistyczny sprzęt i wykwalifikowaną kadrę. Dowóz odpadów odbywa się transportem kolejowym po liniach kolei piaskowej taborem kopalni lub obcym. Istnieje możliwość dowozu odpadów transportem samochodowym. Usługi w zakresie przewozu towarów masowych świadczone są własnym taborem kolejowym, na który składają się lokomotywy spalinowe i wagony samowyładowcze do przewozu piasku i popiołu, wywrotki do przewozu kruszyw budowlanych i kamienia, szutrówki oraz węglarki. Sprawny tabor kolejowy oraz dobrze wyszkolony personel stanowią gwarancję rzetelnej i fachowej obsługi klientów.
Drugim, odrębnym przewoźnikiem transportu gospodarczego w Rybnickim Okręgu Przemysłowym jest Jastrzębska Spółka Kolejowa Sp. z o.o. powstała 1 kwietnia 1998 r. z siedzibą w Jastrzębiu Zdroju na bazie majątku kolejowego kopalń Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A. Posiada na własność budynki i urządzenia służące do prowadzenia ruchu kolejowego oraz grunty na których te obiekty są zlokalizowane. Obszar zarządzany przez firmę obejmuje tory stacyjne kopalń węgla kamiennego : Borynia, Jas-Mos, Zofiówka, Pniówek i Krupiński wraz z przyległymi torami szlakowymi oraz stacją zdawczo-odbiorczą Pawłowice Górnicze. Wykonuje działalność gospodarczą, polegającą na zarządzaniu przemysłowymi liniami kolejowymi, których całkowita długość wynosi 178 km, z czego znaczną część stanowią linie drugorzędne. W skład linii kolejowych wchodzą odcinki : Jastrzębie – Boguszowice, KWK Borynia – Pawłowice Górnicze, Szeroka – KWK Zofiówka, Bzie Las – KWK Pniówek, Kleszczów – Ciepłownia, Suszec Rudziczka – KWK Krupiński oraz tory łącznicowe nr 101 i 102. Zarząd kolei udostępnia własne linie przewoźnikom transportowym, którzy rocznie przewożą po ich sieci ponad 13 mln ton ładunków. Spółka prowadzi działalność w zakresie utrzymania urządzeń infrastruktury kolejowej, budowy i remontów układów torowych oraz obiektów transportowych. Wykonuje również usługi projektowe i ekspertyzy oraz prowadzi działalność szkoleniową.
Misją firmy jest dostarczanie efektywnych usług wysokiej jakości w zakresie udostępniania linii kolejowych i prowadzenia ruchu kolejowego, zaspakajając potrzeby zainteresowanych stron w obszarach jakości, elastyczności, szybkości oraz optymalizacji kosztów. Wysokie umiejętności pracowników, terminowa realizacja zadań, uczciwość i etyka zawodowa oraz operatywność są podstawą realizowanych usług zgodnie z wymogami, potrzebami i oczekiwaniami klientów.
Jak informuje Bronisław Borski – prezes Zarządu, Jastrzębska Spółka Kolejowa Sp. z o.o. uzyskując w grudniu 2003 r. Certyfikat Zarządzania Jakością posiada cały szereg innych Wyróżnień w kategorii małych organizacji usługowych, nagród, nominacji, uhonorowań, kolejnych certyfikatów, a 27 maja 2011 r. została laureatem konkursu – Lider Rynku 2011, jako najlepsza w Polsce Firma – w zakresie zarządzania i udostępniania linii kolejowych na swoim obszarze działania.
Należy sądzić, że nieustanny proces rozwojowy świadczonych usług niewątpliwie wpłynie na dalszy rozkwit - użytecznej zwłaszcza pod względem ekologicznym firmy.
Henryk Szulc
Komentarze
10 komentarzy
Pozdrawia i odpowiada na pytanie o szkolnictwie kolejowym dla dorosłych : zachęcam do przeczytania mego artykułu w portalu NOWIN.pl - www. henryk szulc - "Powrót szkolnictwa kolejowego". .
Witam serdecznie.Mam pytanko czy ktoś się nie orientuje gdzie w tej chwili można znaleść szkolę kolejowa dla dorosłych najbliżej Katowic.
nie jestem kolejarzem
głównie chodzi o najnowsze komentarze
poczytajcie sobie szanowni kolejarze jak was inni widzą http://www.nowiny.pl/83231-degradacja-mundurowych-kolejarzy.html
ten artykuł o psim gównie był przynajmniej na temat
,,kończ waść , wstydu oszczędź "
to za Suchockiej zniszczono kolej,a postawiono na transport drogowy i prominenci tej parti maja bazy tirów,tak to bylo w 93 roku,a buzek zniszczyl górnictwo i hutnictwo,za to Unia dała mu stanowisko,całe 20 lat stracone i teraz kolejne lata rządów PO niszczą nasz kraj
POlska to dziwny kraj w innych państwach transportuje się dużo więcej towarów koleją aby nie niszczyć dróg oraz zwiększyć przepustowność dróg , jestem kierowcą samochodu i uważam że na drogach było by o wiele bezpieczniej bo zmniejszył by się ruch ,widzę jak samochody ciężarowe panoszą się na naszych drogach
Panie Henryku , serdecznie Pana pozdrawiam za to wszystkoco Pan caly czas robi dla transportu kolejowego. Moim zdaniem transport kolejowy juz dawno powinien byc priorytetem w naszym kraju i calej Europie . Samochody w tej chwili przewoza okolo 80% towarow w naszym kraju , a powinno byc odwrotnie .