środa, 4 września 2024

imieniny: Liliany, Rozalii, Idy

RSS

Transport gospodarczy w aglomeracji śląskiej

21.06.2012 12:42 | 10 komentarzy | e

Kolej szynowa  na całym świecie w swojej długiej  historii  niejednokrotnie udowodniła swoją  funkcjonalność i użyteczność  - zwłaszcza w masowych  przewozach osób,  jak i towarów, mając na względzie warunki ekologiczne - pisze w swym kolejnym felietonie Henryk Szulc z Rybnika.

Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

W Śląskim Okręgu Przemysłowym  oprócz kolei użytku publicznego od setek lat działają  również koleje wąskotorowe, podlegające Dyrekcji  Kolei Dojazdowych  oraz  koleje zakładowe, w skład których wchodzą : koleje szynowe, linowe  i na pochylniach o napędzie mechanicznym.  Drugą po PKP sieć kolejową  w Polsce tworzy górnicza  magistrala piaskowa, w skład której  wchodzi m.in.  Kopalnia Piasku „KOTLARNIA” S.A. w Kotlarni  k/Dziergowic, powstała  1 stycznia 2004 r. Zalążkiem  tej spółki, podobnie, jak  -  od niedawna już  niemieckiej: DB Schenker Rail Polska   była sieć przemysłowych linii kolejowych  na terenie województwa śląskiego i opolskiego, które  do czasów transformacji wchodziły  w skład kolei piaskowych Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego, a później  -  w wyniku przeobrażeń  zostały przejęte  przez  spółki.  Długość linii kolejowych  KPK  obecnie  wynosi ponad 117 km.   Ze stacji  Kotlarnia rozpościerają się  trzy główne linie  kolejowe, tj.:  trasa   prowadzącapociągi do  Boguszowic, osobna linia dowożąca ładunki do KWK „Makoszowy”, z odgałęzieniem  do Zakładu Holdex „Szombierki” oraz  oddzielny szlak  do  KWK „Knurów”  i „Szczygłowice”. Natomiast ze stacji PKP Leszczyny dowożony jest węgiel do Elektrowni „Rybnik”  przy  częściowym wykorzystaniu  linii przemysłowej na trasie: Kotlarnia – Boguszowice. Do spółki należy  więc 9 stacji kolejowych  i 5 posterunków ruchu.

Zakład produkcyjny na dwóch nowoczesnych ciągach technologicznych wytwarza  wysokojakościowe, uszlachetnione kruszywa,  świadczy usługi przewozowe  transportem kolejowym  z wykorzystaniem własnego taboru  i własnej sieci kolejowej oraz oferuje usługi w zakresie gospodarczego zużytkowania odpadów górniczych i budowlanych.  Działalność ta prowadzona jest na zwałowisku  posiadającym uregulowany stan prawny  oraz specjalistyczny sprzęt  i  wykwalifikowaną kadrę. Dowóz odpadów odbywa się transportem kolejowym  po liniach kolei piaskowej  taborem kopalni lub obcym. Istnieje możliwość dowozu odpadów  transportem samochodowym.  Usługi  w zakresie przewozu towarów masowych świadczone są  własnym taborem kolejowym, na który składają się  lokomotywy spalinowe  i  wagony  samowyładowcze do przewozu piasku  i popiołu,  wywrotki do przewozu kruszyw budowlanych i kamienia, szutrówki  oraz węglarki.  Sprawny tabor kolejowy  oraz   dobrze wyszkolony personel  stanowią gwarancję  rzetelnej  i fachowej obsługi klientów.

Drugim, odrębnym przewoźnikiem transportu gospodarczego  w Rybnickim Okręgu Przemysłowym  jest  Jastrzębska Spółka Kolejowa Sp. z o.o.  powstała  1 kwietnia 1998 r. z siedzibą w Jastrzębiu Zdroju  na bazie  majątku kolejowego  kopalń Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A. Posiada na własność  budynki i urządzenia służące do prowadzenia ruchu kolejowego  oraz grunty na których te obiekty są zlokalizowane. Obszar zarządzany przez firmę obejmuje tory stacyjne kopalń węgla kamiennego : Borynia, Jas-Mos,  Zofiówka, Pniówek  i Krupiński wraz z przyległymi  torami szlakowymi oraz stacją zdawczo-odbiorczą  Pawłowice Górnicze. Wykonuje działalność gospodarczą, polegającą na zarządzaniu przemysłowymi liniami  kolejowymi, których  całkowita długość  wynosi  178 km, z czego znaczną część  stanowią  linie drugorzędne.  W skład linii kolejowych wchodzą odcinki : Jastrzębie – Boguszowice,  KWK Borynia – Pawłowice Górnicze,  Szeroka – KWK Zofiówka, Bzie Las – KWK Pniówek, Kleszczów – Ciepłownia, Suszec Rudziczka – KWK Krupiński oraz tory łącznicowe nr  101  i 102.   Zarząd kolei udostępnia własne linie przewoźnikom transportowym, którzy rocznie przewożą po ich sieci  ponad 13 mln ton ładunków.  Spółka prowadzi działalność  w zakresie utrzymania urządzeń infrastruktury kolejowej, budowy i remontów  układów torowych oraz obiektów transportowych.  Wykonuje również usługi projektowe  i ekspertyzy oraz  prowadzi działalność szkoleniową.

Misją firmy jest dostarczanie  efektywnych usług wysokiej jakości  w zakresie udostępniania  linii kolejowych  i prowadzenia ruchu kolejowego, zaspakajając potrzeby  zainteresowanych stron  w obszarach jakości, elastyczności, szybkości oraz optymalizacji kosztów.  Wysokie umiejętności pracowników, terminowa realizacja zadań, uczciwość  i etyka zawodowa  oraz operatywność są podstawą  realizowanych usług zgodnie z wymogami, potrzebami  i oczekiwaniami klientów.

Jak informuje Bronisław Borski – prezes Zarządu, Jastrzębska Spółka Kolejowa Sp. z o.o. uzyskując  w grudniu 2003 r.  Certyfikat  Zarządzania Jakością  posiada cały szereg innych  Wyróżnień  w kategorii małych organizacji usługowych, nagród, nominacji, uhonorowań, kolejnych  certyfikatów, a 27 maja  2011 r.  została laureatem  konkursu – Lider Rynku 2011, jako najlepsza w Polsce Firma – w zakresie  zarządzania  i udostępniania  linii kolejowych  na swoim obszarze działania. 

Należy sądzić, że  nieustanny proces rozwojowy świadczonych usług niewątpliwie wpłynie na dalszy rozkwit  - użytecznej zwłaszcza pod względem ekologicznym firmy.

Henryk Szulc