Poniedziałek, 2 września 2024

imieniny: Stefana, Juliana, Aksela

RSS

Współczesny człowiek to również przyroda

31.03.2015 11:34 | 0 komentarzy | ska

Nowy projekt związany z ochroną środowiska ma zwiększyć świadomość przyrodniczą  dzieci i młodzieży z terenu gminy Czerwionka-Leszczyny. Uczniowie poznają piękno przyrody, ale także uczą się jak ocalać te wartość przed degradacją.

Współczesny człowiek to również przyroda
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Inicjatorem działań jest Pracownia Edukacji Żywej – organizacja z Mikołowa, która zajmuje się głównie pracą z dziećmi, w celu wpojenia im szacunku dla przyrody i siebie nawzajem. – Twórcza adaptacja dzieci i młodzieży do świata i zmian w nim zachodzących to główny cel powołania Pracowni Edukacji Żywej. Drogą do jego realizacji jest odpowiednio zaprojektowana edukacja.

Świat współczesnego człowieka to również przyroda. Od bardzo niedawna kultura i technika stały się środowiskami „naturalnymi” człowieka (antroposferą), ale to właśnie środowisko przyrodnicze ukształtowało psychofizyczną strukturę człowieka i jego najważniejsze potrzeby. Jeżeli przerwane zostaną procesy adaptacyjne młodego ludzkiego organizmu do biosfery, to pojawią się liczne dysfunkcje na poziomie fizycznym i psychicznym – wyjaśniają członkowie stowarzyszenia.

Współpraca z leśnikami

Niestety, świadomość potrzeby stosowania czynnej ochrony przyrody jest w społeczeństwie bardzo niewielka. Z tego powodu fundacja Pracownia Edukacji Żywej oraz Nadleśnictwo Rybnik rozpoczęły jesienią 2014 roku realizację projektu „Badamy, poznajemy, chronimy. Program edukacyjny na rzecz czynnej ochrony przyrody w lasach Nadleśnictwa Rybnik w latach 2014/2015”. Projekt uzyskał dofinansowanie WFOŚiGW w Katowicach, gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny oraz miasta Żory. Pięć grup młodzieży gimnazjalnej z Czerwionki-Leszczyn i Żor przy pomocy ekologów i leśników przez rok, od jesieni 2014 do jesieni 2015 roku, będzie przeprowadzać badania wyłączonych z użytkowania fragmentów lasów.

Chronić trzeba czynnie

– Gdy mieliśmy spotkanie komisji prezentującej założenia do najbliższego planu urządzania lasu, wzięła w nim udział pani Maja Głowacka z Pracowni Edukacji Żywej. To kobieta zaangażowana dość mocno w temat edukacji pod względem ochrony przyrody. Rozmawialiśmy i uznaliśmy, że całkiem nieźle może nam się układać współpraca. Wspólnie popieramy ochronę czynną. To nie jest tak, że znajdujemy roślinkę, ogradzamy ją i zostawiamy – niech rośnie, skazana na byt albo niebyt. To ochrona bierna. W sytuacji, jeśli jest to roślinka, która lubi światło, z czasem rozrośnie się nad nią jakiś grab i roślinka umrze. To nie jest jedyny sposób na ochronę naszych zasobów. To co robią leśnicy, to ochrona czynna. Staramy się dostrzec i zinwentaryzować stanowiska godne uwagi (niekoniecznie z roślinami chronionymi). Mamy dużo takich miejsc. Tak dostosowujemy gospodarkę leśną, aby zapewnić im warunki do życia. Pani Maja uznała, że chętnie zajmie się takimi obszarami – mówi Janusz Fidyk, szef Nadleśnictwa Rybnik.

Podstawa do działania

Jednym z takich sztandarowych obszarów regionu jest Uroczysko Głębokie Doły w Książenicach. – To dość znane uroczysko. Tam pojawia się dylemat. Endemicznie tylko w tym miejscu występuje żywiec (Dentaria sp.), który jest mocno atakowany przez graby i buki. To wymaga obserwacji na ile już jest źle i na ile pojawiający się nalot już zagraża roślinności. Pracownia Edukacji Żywej sama narzuca w tym przypadku swoją metodykę, my w to nie ingerujemy. To ludzie doświadczeni i myślący. Tematyką zajmie się kwiat młodzieży, z własnej i nieprzymuszonej woli. Ciekaw jestem, jakie będą pierwsze wyniki na jesieni tego roku. Na podstawie przeprowadzonej inwentaryzacji, będziemy mogli podjąć konkretne działania ochronne – wyjaśnia nadleśniczy.

Badania i konkurs

Projekt „Badamy, poznajemy, chronimy” jest o wiele szerszy. – Projekty badawcze obejmują m.in. obserwacje miejsca występowania bobrów i ich wpływu na środowisko, stanu populacji 3 gatunków żywców i przylaszczki w uroczysku Głębokie Doły, badania zbiorowiska świetlistej dąbrowy czy liczenie dziuplastych drzew. Młodzież do tych badań i obserwacji została odpowiednio przygotowana podczas kilku warsztatów terenowych i stacjonarnych, na których dowiedziała się, na czym polega ochrona przyrody, jakimi metodami się posługuje, jak funkcjonuje ekosystem lasu, na czym polega hodowla lasu, w jaki sposób należy prowadzić badania naukowe – wyjaśniają inicjatorzy akcji. Wyniki trwających rok badań i obserwacji zostaną przedstawione jesienią 2015 roku na konferencji podsumowującej projekt. Wtedy też przedstawione zostaną propozycje działań ochronnych wypracowane przez młodzież, naukowców i leśników w badanych fragmentach lasu. Dodatkową atrakcją jest konkurs, do którego mogą przystąpić wszyscy uczestnicy zajęć terenowych. Wystarczy, że korzystając z informacji uzyskanych od edukatorów PEŻ oraz Nadleśnictwa Rybnik, zaproponują działania chroniące w sposób aktywny najbliższy im fragment przyrody. Autorzy najlepszych prac otrzymają nagrody ufundowane przez WFOŚiGW w Katowicach i Nadleśnictwo Rybnik.

Szymon Kamczyk