Kolejka wąskotorowa wraca do łask
Nawet jeśli PKP sprzeda dworzec w Kuźni, gmina może stworzyć wąskotorową konkurencję dla państwowych kolei.
Rada miejska w Kuźni upoważniła, w drodze uchwały, burmistrz do zawarcia porozumienia z gminą Pilchowice, Gliwicami i Rybnikiem, w celu wykonania wstępnego studium wykonalności dla projektu rewitalizacji kolei wąskotorowej na odcinku Gliwice Trynek – Rudy – Rybnik.
Istnieje duże zainteresowanie ze strony miast Gliwice i Rybnik aby połączyć się w jedną trasę komunikacji wąskotorowej z Rudami – poinformowała Rita Serafin burmistrz Kuźni (na zdj.). Burmistrz wyjaśniła, że Gliwice chcą odtworzyć torowisko przez Pilchowice do Rud, natomiast Rybnik, od paproci w Rudach, musiałby zbudować infrastrukturę od nowa. – Ma to m.in. wzmocnić atrakcyjność rybnickiego ośrodka wodnego – dodała burmistrz.
Cała inwestycja wiąże się z dużymi nakładami. Burmistrz wyjaśniła, że aby Kuźnia mogła w tym uczestniczyć potrzeba pozyskać środki zewnętrzne. – Do tego potrzeba stworzyć silnego programu, który byłby do pokazania instytucji, która mogłaby to przedsięwzięcie zasilić – powiedziała Rita Serafin.
Obecnie Kuźnia Raciborska jest na etapie rozmów z partnerami, tj. Gliwicami, Pilchowicami i Rybnikiem, na temat stworzenia potrzebnego dokumentu – opracowania mówiącego o potrzebnych nakładach i pracach. Początkiem do powyższego ma być wstępne studium wykonalności. Studium ma kosztować do 30 tys. zł i będzie inwentaryzować obecny stan posiadania i wymaganych prac na terenie wszystkich czterech gmin. – Uchwała mówi więc o tym, że nawiązujemy w tej kwestii porozumienie. Zasady rozliczenia za wykonanie studium zostaną określone w terminie późniejszym – wyjaśniła zasadność uchwały burmistrz. Podobne uchwały mają przyjąć pozostali partnerzy przedsięwzięcia. W Kuźni cała rada poparła pomysł.
Rada miejska przyjęła przy okazji uchwałę, w której zwraca się do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z apelem o niezwłoczne podjęcie starań w celu powołania Funduszu Ochrony Zabytków Przemysłowych, zasilanego finansowymi środkami z budżetu centralnego. Zadaniem funduszu powinno być wspieranie działań na rzecz zachowania i rewaloryzacji zabytków ery industrialnej, w tym kolejki wąskotorowej w Rudach.
Ludzie:
Rita Serafin
Była burmistrz Kuźni Raciborskiej, od maja 2014 r. do stycznia 2018 r. sekretarz Urzędu Miejskiego w Krzanowicach, radna powiatu raciborskiego, członek zarządu powiatu raciborskiego
Komentarze
9 komentarzy
słuchajcie, narzekacie na P Burmistrz, pytam zatem po co ja ludzie wybrali??/masakra!!! przez najbliższe 4 lata czeka nas masakra!
Niech p.Burmistrz pomysli o biednych rodzinach i placach zabaw dla dzieci
To kolejny krok w celu rozerwania gminy. Nie wyczytalem tu niczego o poprowadzeniu szyn do Kuzni(stolicy gminy).Nie potrafia wyremontowac drogi miedzy Kuznia a Rudami a biora sie za reanimacje trupa.Kolejny szlagier z Rud
Jak ta Rita jest jaka jest to nie dziwie sie, ze ludzie mowia o tym, zeby sie przylaczyc do Rybnika.
Szanowna pani burmistrz, a kto wyrzucił kilka lat temu prywatną fundację opiekującą się wąskotorówka w Rudach, gdzie są te szyny, jakoby ukradzione przez fundację, gdzie są zabytkowe rozkradzione parowozy. Co przez ostatnie kilka lat gmina Kuźnia Raciborska w tej sprawie zrobiła, skoro dzisiaj znowu z pieniędzy podatników chce jakieś studium opracowywać. Czy ma pani czyste sumienie? i nie boi się prokuratora?.
Ta Rita to naprawdę równie atrakcyjna jest co ta kolejka. Nie wiem ile ma lat ale wygląda świetnie na tym zdjęciu.
Lenk, po trasie kolejki, między Markowicami a Rudami chce zbudować ścieżkę rowerową... (pewnie Trawiński ją wybrukuje!) Czysta bzdura!!! A jak się ma sprawa toru w Markowicach, który firma Borbud zniszczyłą podczas budowy kanalizacji i miała go odbudować a tego nie zrobiła??? Panie Lenk sprawa dla Prokuratury, ponieważ cała trasa kolejki jest wpisana do rejestru zabytków!!!
A z Unii Europejskiej nie można się starać?
A tymczasem Lenk jak zwykle śpi...