Sobota, 30 listopada 2024

imieniny: Andrzeja, Justyny, Konstantego

RSS

Maszyna drążąca tunel ma 15-metrową tarczę, ale nie ma... imienia. GDDKiA czeka na propozycje. Jakie nagrody przygotowano?

31.10.2022 12:30 | 14 komentarzy | sqx

Wydrąży ponad 2-kilometrowy tunel. Maszyna, która aktualnie jest transportowana na miejsce budowy odcinka S19 Rzeszów Południe-Babica, to imponująca konstrukcja, którą zwycięzca konkursu będzie mógł zobaczyć w akcji. GDDKiA zaprasza do udziału w konkursie na imię dla TBM. Jak powalczyć o wygraną?

Maszyna drążąca tunel ma 15-metrową tarczę, ale nie ma... imienia. GDDKiA czeka na propozycje. Jakie nagrody przygotowano?
Tunel będzie spełniał najbardziej rygorystyczne wymagania dla  bezpieczeństwa podróżujących (kategoria A według międzynarodowej konwencji dotyczącej drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych - ADR). / fot. GDDKiA
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Konkurs na imię dla TBM

Jakie żeńskie imię najlepiej pasuje do maszyny drążącej tunel? GDDKiA ogłosiła konkurs, w którym może wziąć udział każdy dorosły, który ma pomysł na to, jak nazwać TBM (ang. Tunnel Boring Machine).

Czas na zgłaszanie propozycji to 23 listopada, imię dla maszyny oraz swoje imię i nazwisko należy wysłać na adres: nazwijTBM@gddkia.gov.pl.

Zgodnie z regulaminem*, każdy uczestnik konkursu może nadesłać tylko jedno zgłoszenie.

Spośród nadesłanych zgłoszeń komisja konkursowa wybierze nie więcej niż sześć propozycji, które zostaną poddane pod głosowanie internautów. Głosowanie odbędzie się między 28 listopada a 16 grudnia 2022 r.

Nazwa z największą liczbą głosów stanie się oficjalnym "imieniem" maszyny TBM. W skład komisji wejdą przedstawiciele GDDKiA, wykonawcy oraz Ministerstwa Infrastruktury.

Uczestnicy, których propozycje nazw trafią do drugiego etapu Konkursu, będą mogli odwiedzić plac budowy tunelu na S19 Rzeszów Południe - Babica. Otrzymają również zestaw promocyjnych upominków od GDDKiA oraz wykonawcy inwestycji (konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construccion).

Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 21 grudnia 2022 r.

GDDKiA zaprasza do udziału w konkursie wszystkie pełnoletnie osoby. / fot. GDDKiA

GDDKiA zaprasza do udziału w konkursie wszystkie pełnoletnie osoby. / fot. GDDKiA

Ogromne przedsięwzięcie

Największe części maszyny tj. napęd główny i tarcza skrawająca zostały już załadowane na barki (3 barki i 2 pontony). Kolejnym przystankiem jest port w Opolu. W tym samym czasie odbywa się transport pozostałych elementów TBM. Ze Szczecina wyjechało już 40 transportów (ciągnik + platforma), kolejne elementy maszyny jadą prosto z Hiszpanii.

fot. GDDKiA

fot. GDDKiA

Zakres prac

Zadanie zlokalizowane jest w powiecie rzeszowskim i strzyżowskim, na terenie gmin Rzeszów, Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. 

Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP kat. II Lutoryż (kierunek Rzeszów i MOP kat. I Lutoryż (kierunek Barwinek), oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

fot. GDDKiA

fot. GDDKiA

Wyzwanie inżynieryjne - tunel o długości ponad 2 km

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy to jedna z ciekawszych, ale i trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w  Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki)  występujące w miejscu planowanej inwestycji.

Tunel o długości  2255 metrów (w osi trasy) składał się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz  dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Na całej długości tunelu znajdzie się 30 punktów alarmowych (plus dodatkowo po dwa przy portalu północnym i południowym).

Przewidziano również po 15 hydrantów w każdej nawie tunelu oraz po dwa hydranty w strefie portalu północnego oraz południowego. Tunel będzie wyposażony w  wentylację półpoprzeczną. Dla zapewnienia funkcjonowania tunelu zostaną wybudowane dwa budynki techniczne oraz  Centrum Zarządzania Tunelem. Tunel będzie spełniał najbardziej rygorystyczne wymagania dla  bezpieczeństwa podróżujących (kategoria A według międzynarodowej konwencji dotyczącej drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych - ADR).

Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Maksymalna głębokość prowadzonych prac wyniesie ponad 100 metrów.

fot. GDDKiA

fot. GDDKiA

*Regulamin:

Pobierz Regulamin_konkursu_TBM-1.pdf

 

/źródło: GDDKiA, oprac. sqx/