Darmowej komunikacji w Jastrzębiu nie będzie
Gdyby miasto zdecydowało się na darmową komunikację, musiało by dołożyć do jej utrzymania dwa razy więcej niż do tej pory. Dodatkowo, w związku z możliwym wystąpieniem z MZK Żor, ceny biletów mogą jeszcze wzrosnąć.
W tym roku Urząd Miasta dopłaci do komunikacji miejskiej prawie 10 milionów złotych. Gdyby Jastrzębie, podobnie jak Żory, chciało stworzyć komunikację darmową dla mieszkańców musiałoby wydać na ten cel około 20 mln złotych. Wpływy z biletów stanowią tylko 50% kosztów.
Koszty funkcjonowania autobusów mogą jeszcze wzrosnąć w związku z planowanym wystąpieniem Żor z Międzygminnego Związku Komunikacyjnego. Można je pokryć z budżetów gmin pozostających w MZK lub podnosząc ceny biletów - na czym ucierpią pasażerowie.
Zmianie mogą ulec nie tylko ceny biletów, ale też godziny, w których będzie można dojechać do Żor i miejscowości, do których MZK kursuje przez Żory. Wiadomo, że potrzebna będzie weryfikacja kursów linii 101, 102 i 105.
Statut MZK przewiduje, że miasto, które chce wystąpić ze związku musi uchwalić stosowne rozporządzenie 6 miesięcy przed jego nastąpieniem. Jeśli Żory zdecydują się na darmową komunikację od stycznia przyszłego roku, powinniśmy się o tym dowiedzieć do końca czerwca.
W zeszłym roku z MZK wystąpił Wodzisław. W tym roku planują to Żory. Co na to przewodniczący związku?
- Wodzisław wystąpił z MZK a powodu trudnej sytuacji finansowej miasta. Czy faktycznie przyniosło to mu oszczędności wiadomo będzie dopiero po roku. Z oficjalnych komunikatów miasta Żory wiemy, że o wystąpieniu decydują względy ekologiczne i społeczne, a może także polityczne - komentuje Krzysztof Baradziej.
Komentarze
27 komentarzy
Może lepiej od razu zrobić bilety po 5zł a nie podnosić ceny co pół roku,hm???
Warunki w autobusach masakra,siedzenia poobrywane,poręcze zakurzone,śmierdzi wszędzie, a oni podwyższają ceny biletów....
Coraz więcej ludzi jezdzi prywatnymi busami bo są tańsze i bardziej zadbane i kierowcy milsi.
Hej ;) poczytajcie sobie Panstwo inne-wczesniejsze komentarze ;D Jedne z madrzejszych to te, w ktorych napisano ze to smierdzi kielbasa wyborcza, ze nalezy zniesc akcyze paliwowa oraz to ze tak jak gminy sobie zazycza (czytaj: ILE GMINA DA PIENIEDZY Z BUDZETU na komunikacje publiczna) i podyktuja trase, tak bedzie Mzk na ich zlecenie zlecalo kursy przewoznikom.
Tak, zrobmy tylko jastrzebska komunikacje!!! - tak samo pomysla inne gminy, kazda bedzie miec za darmo... czytaj: na tyle ile gmine bedzie stac :D
zrobi sie milion sto dziewiecset prywatnych busikow do rybnika :D kazdy kierowca zatrudniony na wlasna dzialalnosc gospodarcza robiacy po 12h za 1600 zl brutto... i po miescie bedzie darmo. Miedzy miastami juz Europejsko :D
Włąśnie z powodu kryzysu darmozjadów przybywa - krewni i znajomi królika muszą gdzieś zarabiać.
teraz trzeba połowę ludzi w MZK zwolnić w związku z tym, że nie mają już tyle pracy a po wystąpieniu Żor kolejną część!!! Po co mamy utrzymywać darmozjadów?? Przecież mamy KRYZYS, który tak pięknie stworzyły MEDIA na swoje potrzeby!!!!!!!!
MZK nie świadczy usług urzędom, tylko wykonuje polecenia z urzędów (radzę sprawdzić pojęcie międzygminny związek). Więc rozkład jest taki, jaki ludzi na których głosowaliście chcieli mieć. z tego co wiem to w MZK pracuje koło 30-40 osób, a w tym są kontrolerzy. A kasa nie idzie na tych pracowników, tylko na członków zarządu-panów w urzędów (samo życie).
Mzk było tworem króre organizowało komunkację w rybniku, wodzisławiu, żorach, jastrzębiu i okolicy teraz zostanie tylko jastrzębie, miasta nie stać na utrzymywanie tej instytucji w tej formie, grono polityków wywodzi się z tego przedsiębiorstwa, powinno się go zlikwidować i PKM jastrzębie sam sobie poradzi, na pewno bilety by potaniały przykładem wodzisławia lub żor
W Wodzisławiu po wystąpieniu z Mzk bilety potaniały teraz kosztują normalny 2zł i ulgowy 1zł u kierowcy i niema dziesiątki biurokratów z MZK, jeśli żory wystąpią to liczba urzędników w Mzk będzie pewnie 10 na 1 autobus z PKM Jastrzębie
Prezydent nie korzysta z darmowej komunikacji?
Prezydent miasta co mnie się zdaje ze tydzień wcześniej miał kolejna rozprawę o oświadczenie majątkowe(toczące się jeszcze z 2k11) ... Jeśli miasto miałoby opuścić szeregi związku i Ew. wprowadzić darmowe przejazdy, to ogłosić mogłaby tylko rada miasta. To jest czysta kiełbasa wyborcza albo zakrycie oczu na pewne sprawy. Z tego co mi Wiadomo po żorach jeżdżą tylko Seniorzy, Dzieci, Ludzie do pracy(poza godzinami porannymi i po południu można spokojnie puścić busiki) No i czesc społeczeństwa z najnowszym zapachem hugo boss i chanel No.5
Zygmunt,
co to za brednie? Miasto obwiniasz o ceny paliwa- to pokazuje jakie masz pojęcie.
Koleją to ja jeżdżę - po Czechach, wystarczy do Cz. Cieszyna dojechać i co godzinę pociągi - fajne, nowe - do Mostów pod Jabłonkowem, do Ostrawy i szynobusy do Frydka Mistka. A bilety tanie. I na takiej linii z Cz. Cieszyna do Mostów największe miasto to Trzyniec, tylko 38 000 mieszkańców, a mają pociągi co godzinę! Frydek Mistek ma 60 000, czyli też mniej od Jastrzębia, nie mają trakcji elektrycznej (w Jastrzębiu była), ale pociagi w różnych kierunkach też co godzinę, pełno ludzi w nich, bo n.p. pociag nie stoi na światłach przy wjeździe do miasta, no i jest wygodniejszy od jakiegoś busa czy swojego auta, które też tanie w dodatku nie jest - do codziennych kosztów trzeba dodać amortyzację, czyli brać pod uwagę zużywanie się pojazdu, co z czasem podnosi koszty napraw...
MZK i podwyżka biletów buahahahahah
A pomyślał ktoś jakby była w Jastrzębiu kolej pasażerska? Tak jak w innych normalnych miastach typu Żory, Rybnik, Wodzisław Śląski? Nic się tutaj nie opłaca. Wszystko jest za drogie a Jastrzębie ma drugi budżet jako miasto w Polsce. Paliwo na stacjach najdroższe w okręgu, bilety autobusowe także. Dziękujemy za jedynie słuszne sukcesy!
bielty byly by tansze jakby zlikwidowano nierentowne kursy, ale jakby to zrobiono to by byla zadyma ze nigdzie nie mozna dojechac, patrzcie na prywatnych przewoznikow ile maja kursow i w jakich godzinach, a mzk nie moze patrzec na te ktroe sa rentowne lub nie sa tylko musi zapewnic ogol polaczen w roznym czasie w rozne miejsca, co nigdy nie bedzie dobre z ekonomicznego punktu widzenia, w koncu to firma komunalna ! przepraszam za błędy! + przy zakupie hurtowo paliwa, zwolnic lub czesciowo zwolnic z akcyzy i oplaty paliwowej !
hahaha jeszcze chwila i będą musieli nazwę zmienić z mzk (międzygminny związek komunikacji) na GZK przy czym literkę G inaczej ludzie będą kojarzyć niż można by się spodziewać, szczególnie gdy poprzez zmianę nazwy znowu uznają że trzeba podnieść ceny biletów
haha gratuluje mzk, wróże upadek w ciągu 5ciu lat. Jastrzębie będzie pierwszym miastem bez komunikacji, nie bedzie ani autobusów ani pociągów. Być możę MZK przejmie jakaś prywatna firma i być może ten proces się rozpoczął bo łatwo jest przejąć upadłą firmę, nie trzeba wtedy dużego nakładu finansowego. Przy obecnych cenach biletów lepiej wsiąść w auto zatankować i zajechać gdzie trzeba, jeśli ktoś ma auto na gaz jedzie taniej niż autobusem, oczywiście nie zawsze.
Znowu podwyżki cen biletów...czy wy już kompletnie oszaleliście???Co poł roku podnosić ceny biletów???To dopiero będziecie milei straty bo wszyscy sie przesiąda do prywatnych busów i tyle z tego będziecie mieć...
Związki komunikacji miejskich, przy zakupie paliwa powinny być zwolnione z akcyzy paliwowej (1196zł za 1000l ON) i z opłaty paliwowej (259,92zł za 1000l ON)
Zapraszamy do taksówek !
Zrezygnujmy z usług MZK. Niech prywatne linie będą i będzie zdecydowanie taniej!!!!
Taaa, fachowcy z MZK jedyne co potrafią to podnosić ceny biletów. Zmienić rozkłaz jazdy - NIE! (znaczy tak, ale tylko likwidacje), poprawić częstotliwość - NIE!, poprawić jakość usług - NIE! Podnosić ceny biletów - no w tym nie mają sobie równych. Jak tak dalej pójdzie to w Jastrzębiu i tak będzie darmowa komunikacja, bo nikogo na bilety stać nie będzie i te niedobitki które jeszcze będą korzystać z tego komunistycznego mocholocha to będzie wszelaka patologia która i tak jeździ bez biletu, a pieniędzy z kary ściągnąć się nie da.
Ja i tak za darmo poruszam się komunikacją miejską
Miastu nie zależy na podatkach od mieszkańców, bo gdyby zależało, to stworzyłoby warunki do mieszkania w Jastrzębiu również tym, którzy w mieście nie pracują. Czyli lepszą komunikację. Przecież gdy zatrudniłem się w firmie w Gliwicach na kilka lat to musiałem sie z tego miasta wyprowadzić. Gdybym miał autobus w rozsądnej cenie, nie komercyjny, to mógłbym dojeżdżać i płacić tutaj podatki.
MZK wyglada jak komunistyczny twor. nie dziwie sie, ze miasta rezygnuja z ich uslug. Dlatego jest drogo....
Wiecie dlaczego Jastrzębie jest takie biedne...4/5 pracowników JSW płaci podatki poza Jastrzębiem, łącznie z prezesem JSW i władzami miasta.Efektem jest stan ulicy cieszyńskiej trasa wylotowa z miasta na południe Europy, powinna być wizytówka miasta W efekcie jest wizytówka tego grajdołu zwanego miastem.Mamy najdroższe bilety mzk w Polsce za powyżej 20 min 3,80!!!!!, a ma byc jeszcze drożej więc ile 5zł. Zachodzi prosta zależność im droższe bilety tym mniej ludzi korzysta z mzk ,tym samym mniejsze wpływy, ale zarządzający mzk kończyli jeszcze pewnie ekonomię socjalizmu w minionej epoce.Linia 112 popołudniowe kursy odane w prywatne ręce efekt.... minibusy przerobione z karetek pogotowia wycofanych z użytku, liczba miejsc siedzacych 6 łącznie z kierowcą przepisy mówią o minimum 9 miejscach dla pasażerów.I wy mówicie o podwyżce cen biletów!!!!A tak na koniec zastanawiam się czy te \"hipermarkety\" w Jastrzębiu płacą podatki od obrotów , czy płacą tylko pracownicy od swoich 1200 brutto.Niestety po tym jak wyglada nasze miasto to odpowiedż nasuwa się sama.
nie ma nic za darmo.. te \"darmowe\" bilety by były płacone w podatkach przez wszystkich.
Co to jest kolejne 10 milionów w calym budzecie na poziomie 450 mln zł?