Pomysł na wycieczkę - do Gliwic i Zabrza śladami moderny
Katowickie ślady moderny są dobrze znane pasjonatom architektury, ale tym razem proponujemy Wam wycieczkę do równie cennych przykładów architektury XX wieku w Gliwicach i w Zabrzu.
Pomysł na wycieczkę - do Gliwic i Zabrza śladami moderny
Gliwice
Wysiadając na dworcu kolejowym w Gliwicach od samego początku stykamy się z bezcenną architekturą modernistyczną dworca kolejowego. Forma dworca kolejowego w Gliwicach to przykład międzywojennej rywalizacji polsko-niemieckiej na gruncie architektury i nowoczesnego projektowania budynków użyteczności publicznej. Architektura gmachu zaliczana jest do funkcjonalizmu, nawiązuje prostotą do stylu około 1800 roku. Na dworcu kolejowym w Gliwicach, nie przegapcie zabytkowej mozaiki, zlokalizowanej w holu obiektu. Projekt oraz oryginalne kafle powstały w 1967 roku. Autorami mozaiki są Witold Bulik i Zygmunt Lis.
Dodatkowo przy ulicy Zwycięstwa znajdziecie fenomenalny gmach domu tekstylnego Weichmanna (niem. Seidenhaus Weichmann). To bezprecedensowy przykład funkcjonalnego, niemieckiego modernizmu, dodatkowo jest to jeden z wczesnych przykładów architektury żelbetowej. Jednak to nie tylko sama bryła jest tak ważna, a wpływ jego architektury na późniejsze domy handlowe w największych miastach współczesnych Niemiec, takich jak Norymberga, Stuttgard, Hamburg, czy polskim Wrocławiu.
Zabrze
Nie sposób nie wspomnieć o modernistycznym gmachu hotelu Admiralspalast w Zabrzu! To dopiero architektura! Historia budynku jest nie mniej fascynująca jak sama architektura.
W miejscu dzisiejszego, monumentalnego hotelu znajdowała się kamienica, która jednak uległa katastrofie budowlanej w 1916 roku. Do wypadku doszło najprawdopodobniej na skutek niestabilności terenu, związanego z kurzawkami występującymi w tym miejscu wraz z przebiegającą pod gmachem Kluczową Sztolnią Dziedziczną. W związku z świetną lokalizacją podjęto decyzję o budowie nowoczesnego gmachu, który jednocześnie opierałby się niestabilności terenu.
Hotel Admiralspalast zbudowany jest na dwumetrowej betonowej płycie stabilizującej jego strukturę! Zaprojektowany przez berlińskich architektów Richarda Bielenberga i Josefa Mosera gmach nosi charakterystyczne elementy stylu ekspresjonistycznego jaki obowiązywał w drugiej połowie lat 20. XX wieku w Niemczech. Dodatkowo wyróżnia go metalowy fragment elewacji na drugiej i trzeciej kondygnacji oraz wieńcząca narożnik kopuła o średnicy 11 metrów.
Jeżeli podróżujecie z rowerami warto wyruszyć na północ w stronę Rokitnicy, gdzie znajduje się równie fascynujące… stalowy dom! Budynek wybudowano w 1927 roku w ciągu jednego miesiąca z zespawanych prefabrykowanych stalowych płyt odlanych w hucie Donnersmarcka!
Wyruszajcie Kolejami Śląskimi szlakiem międzywojennej moderny!
Komentarze
3 komentarze
Widzę, że Koleje Śląskie i Nowiny są siebie godni - te sam szambo!
Czy Redakcja mogłaby przestać publikowania materiałów reklamowych Kolei Śląskich związanych z jakimikolwiek wycieczkami czy ofertami turystycznymi? One głównie kierowane są do mieszkańców Katowic i najbliższej okolicy. Dla mieszkańca Raciborza są zupełnie oderwane od rzeczywistości. A najlepiej proszę zająć się kwestię Katowico-centryczności Kolei Śląskich, jako przewoźnika mającego obsługiwać całe województwo. Będzie to chyba korzystniejsze dla mieszkańców naszego regionu niż teksty o wycieczkach w Beskid czy do Gliwic. Aby skorzystać z przejazdu pociągami KŚ z Raciborza do Gliwic należy najpierw dojechać do Katowic, przesiąść się i następnie dojechać do Gliwic. Jeśli rozkład jazdy spasuje i mamy bezpośredni pociąg do Katowic, przesiadka w Kato nie potrwa dłużej niż pół godziny, to podróż zajmie nam jakieś 3h w jedną stronę! Z Rybnika czy Wodzisławia Śląskiego będzie to adekwatnie godzinę lub pół godziny krócej. A Żorach czy Jastrzębiu można całkowicie zapomnieć. Kto przy zdrowych zmysłach skorzysta z takiej oferty? Redakcjo, proszę rozeznać nieco temat zamiast bezmyślnie publikować materiały promocyjne KŚ.
PS. Z Raciborza pociągami PKP Intercity można bezpośrednio dostać się do Gliwic w 50 minut.
Dlaczego w naszym województwie podróże trzeba realizować przez Katowice? Czy nie można odtworzyć trasy Rybnik-Gliwice?