Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Przedsiębiorco, pamiętaj o umówie na odbiór śmieci. Możesz dostać karę

21.10.2021 13:00 | 0 komentarzy | NM

Ważna wiadomość dla przedsiębiorców. Urząd miasta przypomina o obowiązkach związanych z odpadami i ich wywozem.

Przedsiębiorco, pamiętaj o umówie na odbiór śmieci. Możesz dostać karę
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Przedsiębiorcy kontra odpady

Przypominamy, że właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do zawarcia indywidualnej umowy z przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych.

Wyłączenie z systemu gospodarowania odpadami prowadzonego przez Gminę, nieruchomości niezamieszkałych (czyli takich, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady), obowiązuje od stycznia 2021 roku. Określa to Uchwała nr 509/XXIX/2020 w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne 

Wyłączenie z systemu gospodarowania odpadami prowadzonego przez Gminę, nieruchomości niezamieszkałych (czyli takich, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady), obowiązuje od stycznia 2021 roku. Określa to Uchwała nr 509/XXIX/2020 w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne 

Umowa na wywóz odpadów

Przy zawieraniu umów na odbiór odpadów komunalnych należy pamiętać, aby umowa  obejmowała wszystkie frakcje odpadów zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów jak i Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Rybnika.

Warunek ten jest wynikiem nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach obowiązującej od 23 września 2021 r.

Wprowadzone zmiany nakładają na właścicieli nieruchomości niezamieszkałych obowiązek segregacji odpadów uwzględniający wszystkie frakcje odpadów tj.:

  • papieru,
  • metali i tworzyw sztucznych,
  • szkła,
  • bioodpadów,
  • odpadów zmieszanych.

Sankcje i kary 

Wyłączenie właścicieli nieruchomości niezamieszkałych z gminnego systemu nie oznacza, że znajdują się oni poza kontrolą ze strony miasta. W dalszym ciągu ciąży na nich obowiązek wyrażony w ustawie o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, zgodnie z którym:

 „Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i  porządku przez pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych (…) w sposób zgodny z przepisami ustawy”

Miasto kontroluje posiadanie umów. W przypadku, gdy umowy nie spełniają wymagań określonych w przepisach, Miasto ma obowiązek wezwać strony umowy do usunięcia uchybień w określonym przez siebie terminie.  Po bezskutecznym upływie terminu umowa wygasa! Wówczas wydawana jest decyzja ustalająca zasady odbioru odpadów, wysokość opłat jak również sposób i terminy udostępniania pojemników lub worków w celu ich odbierania - przejmując odbiór i zagospodarowanie odpadów z tych nieruchomości w ramach tzw. „odbioru zastępczego”.