Droga Główna Południowa wreszcie z decyzją środowiskową. Jak ma przejść przez powiat wodzisławski?
Wreszcie została wydana decyzja środowiskowa dla budowy Drogi Głównej Południowej. DGP ma połączyć Wodzisław Śl., Pszów, Rydułtowy, Godów, Jastrzębie-Zdrój oraz Pawłowice ze zjazdem autostrady A1 w Mszanie. Pytanie na ile to realne i czy w powiecie wodzisławskim ktoś - po przebudowie DW 933 - tej drogi jeszcze potrzebuje?
Jak poinformował Urząd Gminy w Mszanie, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska zakończył postępowanie dla tej inwestycji, dlatego miasto Wodzisław Śl., które jest stroną wiodącą, może dokończyć projekt. - Powinien być jak najszybciej gotowy, aby w momencie, gdy pojawią się możliwości finansowania, aplikować o środki zewnętrzne. Bez nich nie ma co liczyć na realizację inwestycji - czytamy na stronie internetowej Urzędy Gminy w Mszanie.
Będzie spotkanie z włodarzami
- Nareszcie otrzymaliśmy decyzję środowiskową Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska - przyznaje zastępca prezydenta miasta Wodzisławia Śl. Wojciech Krzyżek. Wyjaśnijmy, że decyzja środowiskowa jest kluczowym dokumentem umożliwiającym ubieganie się o pozwolenie na budowę DGP. Wojciech Krzyżek dodaje, że w związku z tym odpowiednie dokumenty od razu zostały przekazane projektantom przedsięwzięcia. - Naszym głównym celem jest jak najszybsze dokończenie dokumentacji. Wszystkim nam zależy na tym, żeby w momencie, gdy pojawią się możliwości finansowania inwestycji, od razu o te środki zewnętrzne aplikować – mówi. Zapowiada, że zostanie zorganizowane spotkanie z włodarzami sąsiednich gmin, które do tej pory uczestniczyły w procesie i przez tereny których przebiegać ma DGP. - Właśnie wtedy wszyscy zapoznamy się z aktualnym stanem prawnym i faktycznym projektu – przekazuje wiceprezydent.
Inwestycję będą dzielić na etapy
Jak mówi nam Wojciech Krzyżek, kilka tygodni temu spotkał się z dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach Zbigniewem Taborem. Rozmawiano wówczas o kolejnych krokach związanych z planowaną inwestycją. – Podczas spotkania padła deklaracja, żeby zadanie podzielić na etapy. Mamy do czynienia z dosyć długim odcinkiem, więc i kwota realizacji inwestycji będzie ogromna. Należy oczywiście uzgodnić z włodarzami gmin, jak poszczególne etapy miałyby wyglądać. Chodzi przede wszystkim o to, by prace zostały zaplanowane w taki sposób, aby można było rozładować ruch i uzyskać jak najlepszy efekt w kontekście całej realizacji – podsumowuje Krzyżek.
Na dalsze kroki w sprawie DGP niecierpliwie czekają m.in. w Godowie. - Będziemy mieć dwa zjazdy z DGP na terenie gminy. Jeden bezpośrednio do strefy inwestycyjnej w Skrzyszowie, drugi na ul. 1 Maja w Skrzyszowie. Powstanie tej drogi rozwiąże nam również kilka spraw komunikacyjnych w Skrzyszowie. Liczymy na przejęcie później dróg technologicznych, tak jak w przypadku dróg po autostradzie. To sprawi, że uzyskamy połączenie od ul. 1 Maja z Moszczenicą. Nowe drogi uwolnią nowe tereny inwestycyjne i działki budowlane, które na razie są pozbawione dojazdu - mówi Mariusz Adamczyk, wójt Gminy Godów. Ale to wszystko raptem plany, do których realizacji daleka droga. Bo na budowę DGP potrzebne są pieniądze. Ogromne.
Gdzie i za ile?
DGP będzie biec od ul. Raciborskiej w Rydułtowach na południowy wschód, po zachodniej stronie Rydułtów, a następnie wschodniej stronie Pszowa. Ma przeciąć ul. Pszowską na pograniczu Wodzisławia i Pszowa, następnie obrzeżami Kokoszyc, Jedłownika, dzielnicy Marusze oraz Pustki wejść do Skrzyszowa i dalej południowo-zachodnią częścią Mszany do ronda na granicy z Jastrzębiem-Zdrojem. W 2017 r. koszty budowy DGP (aktualne nie są jeszcze znane) na terenie powiatu wodzisławskiego szacowano na około 955 mln zł. Z tego 444 mln zł miał kosztować odcinek od węzła A1 w Jastrzębiu do DK 78 w Wodzisławiu, 265 mln zł miał kosztować odcinek od DK 78 w Wodzisławiu (ul. Bogumińska) do ul. Pszowskiej w Wodzisławiu i 246 mln zł odcinek od ul. Pszowskiej na granicy Pszowa i Wodzisławia, aż do włączenia DGP w ul. Raciborską w Rydułtowach. Przypomnijmy, że odcinek jastrzębski DGP (od Rodna Obrońców Bożej Góry w Mszanie) jest już od kilku lat gotowy i użytkowany.
Długa historia
DGP ma być obwodnicą dla Wodzisławia Śl., Pszowa i Rydułtów i kluczową arterią dla rozwoju powiatu wodzisławskiego. Ma być nie tylko szansą na płynniejszy ruch, ale także magnesem na potencjalnych inwestorów. Od kilku lat realizacja tej inwestycji stoi w miejscu, ponieważ utknęła w gąszczu urzędniczych procedur. Kilka lat temu utknęła w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Pomimo wielu wyznaczonych terminów długo nie udawało się uzyskać potrzebnej i niezbędnej do dalszych działań decyzji środowiskowej. Projekt drogi trafił do GDOŚ po odwołaniach Wodzisławia Śl. od niekorzystnej dla inwestycji decyzji środowiskowej wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w sierpniu 2016 r. Decyzja środowiskowa jest kluczowym dokumentem umożliwiającym ubieganie się o pozwolenie na budowę DGP. Z kolei Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozmyślała nad sprawą od... października 2016 r. Miasto długo naciskało na GDOŚ by ten wydał decyzję, w końcu w lipcu 2019 r. magistrat wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie na przewlekłe prowadzenie postępowania przez GDOŚ. WSA w Warszawie rozpoznał skargę miasta 9 stycznia. Wówczas zapadł także wyrok, w którym skład sędziowski orzekł, iż GDOŚ dopuścił się przewlekłości w prowadzeniu postępowania administracyjnego. Sąd stwierdził także, że przewlekłość ta nastąpiła z rażącym naruszeniem prawa. W konsekwencji WSA nałożył grzywnę na GDOŚ w wysokości 400 zł oraz zobowiązał do rozpatrzenia odwołań od decyzji RDOŚ z 16 sierpnia 2016 r. w terminie trzech miesięcy od otrzymania prawomocnego wyroku.
Ludzie:
Wojciech Krzyżek
Zastępca Prezydenta Wodzisławia
Komentarze
43 komentarze
Dajcie już spokój, przecież wszyscy wiedzą że to nigdy nie powstanie, ciekaw jestem ile jeszcze razy Kieca wygra wybory wyciągając temat co 4 lata ?
Najbardziej mnie bawią te węzły dwupoziomowe, na Wrzosach, w Pszowie i na Młodzieżowej, w Kokoszycach. Węzły na skrzyżowaniach dróg jednojezdniowych? Jastrzębie ma to pospinane zwykłymi rondami oraz skrzyżowaniami, a obwodnica tam działa, bez zarzutów.
Leniwi posłowie i senator z regionu oraz samorządowcy nawet zbędnego przejazdu kolejowego na była hałdę Jas-Mos nie potrafią usunąć z kawałka DGP - obwodnicy Jastrzębia, a co dopiero taki pomysł zrealizować jak poniżej.
Już dawno sobie powinni podarować ten poesowany przebieg drogi głównej południowej i zrobić ją jako dwupasmową drogę wschód zachód gdzie jest wpięta bezkolizyjnie w A1 na Moście w Mszanie.
tiny.pl/w258k
7 czy 8 lat a czemu pytasz ?
nie ma dożynek to ich nie widać ;)
ile już lat rządzą Gawędy przypomni mi ktoś?
@Hegemon jakie miasto - taka obwodnica! Jastrzębie ma zwykłą drogę podobną do wybudowanej przez Kiecę Armii Krajowej ze skrzyżowaniem z drogą którą jedzie na pole rolnik z Połomii. Inwestycja Kiecy była poważniejsza niż w Jastrzębiu bo z estakadą nad torami i bez jakichś skrzyżowań z bocznymi uliczkami. A jeśli chcesz zobaczyć prawdziwe dwujezdniowe obwodnice z bezkolizyjnymi węzłami - odwiedź Rybnik lub przejedź się DTŚ z Katowic do Gliwic. Większe i bogatsze miasta mają możliwości których nigdy nie będą miały te mniejsze. Jastrzębie zbudowało obwodnicę prawdopodobnie zgodnie z planami z czasów Gomułki. Inaczej nie da się wytłumaczyć tak nędznego projektu... Jastrzębie nie potrafi niczym zaskoczyć i powinno być pokazywane zawsze jako antyprzykład. Szczególnie w kontekście zacofania transportowego.
Kieca miał zakaz z Rybnika, aby się nie starać o srodki, bo by zabrakło dla Rybnika. Teraz są efekty. Inne miasta nie ulegają Rybnikowi i robią swoje. Jastrzębie nawet zdmuchnęło Rybnikowi salę koncertową, a obwodnicę mieli jako pierwsi w regionie.
Do poniżej @ już nie pamiętasz że tyle lat Kieca obieca? Droga była budowana co wybory ha ha ha. Po wyborach cisza na 4 lata,i znowu wracała,w Rybniku wybudowali 4 pasmową,Kieca nie zrobił kilometra drogi,taki już jest nierób
Głosowałeś na pis to se do nich idz po DGP
Co drogi ci nie obiecali???
oj przecież kieca wszystko wam obieca.. ta droga dawno powinna hulać!!
miasto i Pszowska zakorkowane, drogi lokalne rozjechane tirami, a ten jeszcze chce strefe na Olszynach rozwijać, umowy podpisuje, rozwój gospodarki w miescie się marzy ...
a gdzie obwodnica miasta? może kieca odpowie na te pytanie?
gdzie 30 mln, które można było zainwestować w mieście? do dziś żadnych konsekwencji
ściema i jeszcze raz ściema!
Jak tak zdrowo by pomyśleć to po co ta nowa droga? Czy obecne które istnieją nie wystarczają? Kto ją będzie utrzymywał skoro w Jastrzębiu, Wodzisławiu czy Rydułtowach bieda taka że już obecnie praktycznie nie ma inwestycji?
Ponieważ z tekstu wprost to nie wynika, zapytam. Kto jest autorem drugiej części tytułowego pytania: "czy w powiecie wodzisławskim ktoś - po przebudowie DW 933 - tej drogi jeszcze potrzebuje?" Jakiż to niebywały tytan intelektu?
Wodzisław jest za bardzo ukegły Rybnikowi. O wszystko trzeba się pytać Rybnika, żeby ich nie urazić.
Jastrzębie i Żory mają gdzieś Rybnik i ich opinie i idą do przodu swoją drogą
A Rybnik pogrozi palcem, a Wodzisław już rezygnuje ze swoich inwestycji na rzecz swojego groźnego sąsiada.
Dopóki Miecz rządzi to ta droga nie powstanie spokojna głowa. Miecz swoje obwodnice ma w Bielsku i Rybniku.
Jeżeli ROD Gajówka są naprzeciw byłych cegielni poniżej Gościńca to raczej tak bo plany przewidywały , że pójdzie przez tereny cegielni a na ile się orientuję to po drugiej stronie są jakieś ogródki działkowe.
napisz do urzędu i poproś o przebieg trasy to się dowiesz.
Czy ktoś wie, czy droga w planie ma przebiegac przez ogródki działkowe ROD Gajówka? Ogolnie napisane jest ze przez Marusze i Pustki.
Dalej cisza,wszyscy nabrali wody w usta,nawet redakcja niema odwagi zapytać w urzędzie miasta
Do poniżej @ nie pisz głupot,Rybnikowi jest potrzebna,tu nie. Trolu zamknij się
@wnikliwy ta droga to chyba potrzebna tylko tobie.
Droga redakcjo co dalej z tą drogą? Pytajcie tych decydentów,bo cisza mimo że jest decyzja środowiskowa
Nowiny po pół roku podejmą temat??? Pytam się?!
Pewnie tyle, że kasa jest potrzebna na dokończenie rybnickiej ekspresówki, więc przyjdzie nam się zadowolić nowym asfaltem na ul. Olszyny i może skapnie coś na remont Pszowskiej. Złudne okazały się nadzieje wodzisławskich miernot, że degradacja DGP do drogi jednopasmowej i powykręcanej jak paragraf pozwoli przebłagać rybnickich "ekologów", aby nie blokowali już tej drogi. Kto wie, może i przestali, za to województwo zakręciło kurek widząc takiego gniota.
Co ustalono przez te pół roku? Jak po tym spotkaniu z włodarzami, które miało zostać zorganizowane? Czas ucieka. Konkretów brak, tylko słychać, że Rybnik musi drugi etap robić swojej obwodnicy a co z DGP. Wszystkim pasuje ta zwłoka czasowa.
inpost ma ruszyć w listopadzie. sama droga może i dobra, ale rozwiązania na niej przyjęte wołają o korektę. będzie ciasno i średnio komfortowo.
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
Ale jaja, przecież już w sierpniu wiedziałem od decyzji środowiskowej, redakcja się trochę spóźniła. A propo drogi to nie przypadek że decyzja zbiegła się z budowanym na Olszynach I poście, planami budowy Eko okna, Prevac i słyszałem że fabryka klocków hamulcowych i podzespołów. Nieźle się rozwinie strefa, dla 2 _ 3 tys. Zatrudnionych ludzi i logistyki dla firm to niemal że pewne że będzie driga
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Odcinek Jastrzębski nie jest od kilku lat, tylko od ponad 8, tak gwoli przypomnienia dla redakcji.
Arteks w ataku rybnickiej furii
To tylko fantazja która odżywa co kilka lat. Wodzisław niech zacznie wreszcie remontować drogi bo są w kiepskim stanie.
Prezydencie Kieca proszę wywalić tą decyzję do kosza i wznowić poprzednie postępowanie, te co droga miała być dwupasmowa. A jeśłi się pan boisz to do szuflady i zostaw to komuś innemu!!!
Jakby jakiś osioł nie powyginał tej drogi, to za te same pieniądze by były 2 pasy!!!!!!!!!!
Droga północna 2-pasmowa, z węzłami, prosta i w większości zrobiona. Południowa z jednym pasem, skrzyżowaniami i rondami,powyginana jak paragraf i istniejaca tylko na papierze. Dajcie sobie spokój gamonie nieudaczne, remontujcie lepiej stare drogi a za nowe się nie bierzcie wy partacze! Lepiej poczekać dłużej, aż i nam się poszczęści i wybierrzemy mądrych i ambitnych ludzi do władzy a nie te ciepłe kluchy.
Jak mają tą "kluczową arterię" zrobić jednopasmową, to niech sobie w ogóle darują.
Wiem że budują ale że w Czyzowicach to już prawdziwe twoje odkrycie. Co kawałek stoją przyczepy z informacjami wiszą billboardy a tu niespodzianka. Pewnie ktoś przekopał tablice z nazwami miejscowości...
DyzaBoys na strefie gospodarczej, już budują :)
Xyza- od kiedy to InPost i EkoOkna będą w Czyzowicach? Dobrze się czujesz?
oczywiście że ta droga jest bardzo potrzebna, głupie pytanie redakcji