Leon Fiołka nazwał poprawki Lenka i Szukalskiej do budżetu szczytem manipulacji
Były przewodniczący rady Raciborza wystąpił na środowej sesji budżetowej (trwa od godz. 16.00, tekst powstał o godz. 19.40) z wykazem uwag pod adresem propozycji klubów radnych Mirosława Lenka i Anny Szukalskiej. W jego ocenie planują oni dochody z sufitu, a zapomnieli, że niedawno przegłosowali obniżkę podatków i brak regulacji w gospodarce odpadami (sprawa nieruchomości niezamieszkałych).
Pełna treść wystąpienia radnego Leona Fiołki z klubu radnych NaM/PiS/Anna Ronin
Szanowna Rado!
W pierwszej części sesji budżetowej (27.01.2021) zostały przedstawione przez dwa kluby radnych propozycje zmian do uchwały budżetowej w kwocie aż 6 810 000 zł, przy czym 3 777 000 zł przewidziano poprzez zmianę wnioskowanych zadań zaproponowanych w projekcie uchwały budżetowej, a pozostałe 3 033 000 zł poprzez zwiększenie dochodów zawartych w projekcie budżetu. Zwracam uwagę, iż projektowane dochody z podatku od nieruchomości zostały w projekcie budżetu zaplanowane przy przewidywanym wzroście stawek podatku od nieruchomości o 3,9%. Ten wzrost nie został przez te kluby zaakceptowany i obniżono go do 2%, a tym samym zmniejszono projektowane dochody z tego tytułu o ok. 700 tys.
W przedstawionej na sesji propozycji zmian do projektu budżetu zaproponowano dodatkowo zwiększenie dochodów w tych pozycjach o 1 833 000 zł, czyli ma się znaleźć łącznie 2,5 mln zł. W mojej ocenie to szczyt manipulacji !!! Podobnie było z opłatami za śmieci, gdzie nie zaakceptowano wyłączenia posiadłości niezamieszkałych z gminnego system zagospodarowywania odpadów ani nie podniesiono stawek do 23,25 zł/osobę, ale wprowadzone zostały wymagane ustawą ulgi za kompostowanie. Do gospodarki śmieciowej trzeba będzie więc dopłacać z innych środków ok. 1,2 mln zł.
Również wzrost udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych, aż o 1 200 000 zł przy istniejącej pandemii i recesji gospodarczej jest przyjęty z "sufitu" i tylko po to, aby udawać, iż przedstawione propozycje nie naruszają ustawy o finansach publicznych, czyli art. 240 tej ustawy.
O zaproponowanych przesunięciach już sporo powiedziano, ale też muszę zwrócić uwagę na kilka spraw i tak na przykład:
- 300 tys. na PSP niech da powiat, tak jak zaproponowali radni przy zamurowaniu okien i drzwi parteru w starym szpitalu, i przypominam, iż to dotyczyło tej części, która nie została kupiona przez naszego lokalnego inwestora
- także proponuje się odstąpienie od budowy szatni dla LKS Brzezie, a przecież to było obiecane już przez poprzednich włodarzy. Obecny obiekt grozi katastrofą budowlaną. Szczegóły znajdą radni w przesłanym apelu zarządu LKS Brzezie i pani dyrektor przedszkola nr 16 z Brzezia
- również odejście od kompleksowego remontu i modernizacji obiektu na ul. Srebrnej i odgrzanie starej koncepcji z 2012, która już wtedy była nierealna do realizacji pod względem kosztowym i lokalizacyjnym.
To jeśli chodzi o składowe propozycji zmian przedstawionych przez kluby.
Teraz pozwolę sobie przejść do meritum, czyli do procedowania zmian w projekcie budżetu.
Przy takim niefrasobliwym i nieprofesjonalnym podejściu do projektu budżetu dodatkowo wmawiając, iż dalej mamy do czynienia z budżetem prezydenta jest w mojej ocenie co najmniej niepoważne.
Mimo iż w tych klubach mamy doświadczonych samorządowców i ludzi z wykształceniem prawniczym to nie respektuje się podstawowych, określonych w ustawach i uchwałach związanych z procedowaniem budżetu, przepisów.
Zacznę od podjętej przez nas uchwały nr VIII/110/2019 w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, która obowiązuje i jest konsekwencją ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o finansach publicznych, gdzie w:
§3.2. Komisje Rady Miasta odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej wraz z wnioskami odnośnie ewentualnych zmian. Opinie przekazywane są niezwłocznie Prezydentowi Miasta Racibórz.
§3.3. Prezydent Miasta Racibórz po zapoznaniu się z opiniami Komisji Rady Miasta oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w terminie do 7 dni może dokonać autopoprawek w projekcie uchwały budżetowej. Swoje stanowisko przedkłada na sesji budżetowej.
Niestety ta procedura nie została zachowana i jedynie ustnie sformułowano pytania do prezydenta dotyczące uszczegółowienia niektórych działów, na co radni uzyskali pisemną odpowiedź.
Również ustawa o samorządzie gminny w art.60 ust 2 mówi, iż wyłącznie do kompetencji wójta/burmistrza/prezydenta należy zgłaszanie propozycji zmian w budżecie gminy.
W ustawie o finansach publicznych art. 233 mówi, iż inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej, prowizorium budżetowego i o zmianie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego. W kolejnym artykule 240 ust. 2 tej ustawy czytamy, że bez zgody zarządu organ stanowiący samorządu nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednoczesne zwiększenie deficytu budżetu.
Dlatego nie mogę głosować za zaproponowanymi przez klub Razem dla Raciborza i klub Niezależnych Michała Fity propozycjami zmian. Nie będę również zdziwiony, gdy tak zmodyfikowany przez te kluby budżet zostanie zakwestionowany przez RIO.
Leon Fiołka, radny
Racibórz, 3.02.2021
Komentarze
5 komentarzy
Brawo panie Leonie. Tam tylko kilka osób myśli racjonalnie i tylko kilku osobom zależy na mieszkańcach. Pan jest jedną z tych osób. Jak by nie było szacunek ludzki Pan będzie miał. Nie poddawać się i walczyć z tym betonem. Tu najlepsze by było referendum i rozgonienie tego towarzystwa wzajemnej adoracji
Leon Fiołka to jednak specjalista jest.
Obstrukcja w wykonaniu nowej koalicji
Bardzo dobrze ujęte. Zgadzam się w 100%
Brawo panie Leonie. Popieram.