Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Strategia rozwoju, czy strategia przetrwania? Trudny czas dla PKS-u

09.12.2020 17:00 | 0 komentarzy | (q)

Okres największych restrykcji w transporcie publicznym związanych z wybuchem pandemii COVID-19 to bardzo trudny czas zarówno dla prywatnych, ale także dla publicznych przewoźników, jakim jest PKS w Raciborzu. Problemy związane z natychmiastową potrzebą całkowitej reorganizacji funkcjonowania spółki i nagły spadek liczby pasażerów to największe punkty „epidemicznego bilansu strat”.

Strategia rozwoju, czy strategia przetrwania? Trudny czas dla PKS-u
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Od początku pandemii transport publiczny organizowany przez Powiat Raciborski zaczął borykać się z problemami organizacyjnymi. Wskutek restrykcji praktycznie z dnia na dzień wystąpiła konieczność zawieszenia większości kursów i linii. W sposób nagły zainteresowanie korzystaniem z komunikacji publicznej spadło niemalże do zera. Straty w Spółce dotyczyły wszystkich rodzajów wykonywanej działalności przewozowej. I tak po 10 miesiącach 2020 r. spadek przychodów PKS z biletów jednorazowych wyniósł 1 mln 211 tys. zł, spadek przychodów z biletów miesięcznych pracowniczych wyniósł 77,5 tys. zł, a spadek przychodów z biletów szkolnych 1 mln 6 tys. zł. Dodatkowo sytuację pogorszył fakt całkowitego załamania się rynku przewozów komercyjnych, tj. wycieczek i przewozów okazjonalnych, gdzie odnotowano spadek przychodów o 992,6 tys. zł.

Już w marcu br. Zarząd Spółki w porozumieniu ze Starostwem Raciborskim niezwłocznie przystąpił do wprowadzania zmian organizacyjnych w PKS-ie, tak aby przeciwdziałać niekorzystnemu zjawisku. Ograniczono do niezbędnego minimum liczbę autobusów, wyrejestrowując pojazdy, które nie były użytkowane w czasie ograniczeń epidemicznych. Także dzięki zmniejszonej ilości wykonywanej pracy przewozowej ograniczono ilość zakupionego paliwa od niezbędnego minimum. Dzięki wysokiej świadomości pracowników w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi zmniejszono wymiar zatrudnienia pracowników do ¾ etatu w okresie od 1 maja do 31 sierpnia, należy dodać, że zmniejszenie wynagrodzenia objęło także Zarząd Spółki.

Całkowite koszty funkcjonowania PKS-u udało się wspólnym wysiłkiem załogi oraz Zarządów PKS i Powiatu ograniczyć w przeciągu 10 miesięcy o 3,1 mln zł. Spółka ze względu na swój charakter, jest spółką samorządową, miała ograniczoną możliwość korzystania z pomocy finansowej oferowanej w uchwalonych „tarczach”. Niemiej jednak dzięki wsparciu Powiatowego Urzędu Pracy uzyskała dofinasowanie do wynagrodzeń w kwocie 615,3 tys. zł, ponadto umową z ZUS udało się przenieść na 2021 r, płatność składek ZUS za II kwartał 2020 r. w kwocie 500 tys. zł. Działanie te pozwoliło na zachowanie bieżącej płynności finansowej oraz nieprzerwane funkcjonowanie PKS-u w najtrudniejszych miesiącach działalności. Bardzo ważnym elementem wsparcia okazała się rekompensata związana ze świadczeń usług publicznych przekazywana przez starostwa powiatowe w Raciborzu i Wodzisławiu Śląskim, przy wsparciu wszystkich gmin, które również ponoszą spore wydatki związane z utrzymaniem komunikacji.