Absurd z projektem Drogi Głównej Południowej
Bez tzw. ostatecznej decyzji środowiskowej projekt Drogi Główna Południowa, która miała być obwodnicą dla Wodzisławia czy Rydułtów, nie może zostać dokończony i zatwierdzony. Tylko co zrobić, skoro sprawa utknęła w gąszczu urzędniczych procedur i jest rozpatrywana od 2016 roku?
Droga Główna Południowa - miała być obwodnicą dla wielu miast, w tym Wodzisławia, Pszowa i Rydułtów. Przedstawiano ją jako arterię kluczową dla rozwoju powiatu wodzisławskiego. I co? I nic, bo dotychczasowy projekt utknął w gąszczu urzędniczych procedur. Aż wierzyć się nie chce, że aż tak długo. - Temat Drogi Głównej Południowej jest tematem, który co jakiś czas się pojawia i znika - zauważył wodzisławski radny Mariusz Blazy i zapytał co dalej z planowaną inwestycją. - Nie trudno sobie wyobrazić, że bez tej obwodnicy za kilka czy kilkanaście lat na ulicy Jastrzębskiej będzie jeden wielki korek i nic tu przebudowa tej drogi nie pomoże - zaznaczył rajca. - Na jakim etapie jest sprawa realizacji DGP? A także jakie miasto - od początku działalności rady tej kadencji - poczyniło kroki i działania w temacie DGP? - chciał wiedzieć radny. Tym bardziej, że Wodzisław wziął na siebie rolę lidera, jeśli chodzi o projekt budowy DGP na odcinku od DW nr 935 w Rydułtowach do połączenia z ul. Wodzisławską w Mszanie.
Niestety, miasto ma związane ręce. Okazuje się, że dotychczasowy projekt drogi jest nadal rozpatrywany przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Trafił tam po odwołaniach od niekorzystnej dla inwestycji decyzji środowiskowej wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Teraz uwaga - od decyzji, która została wydana w... sierpniu 2016 r. Z kolei Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozmyśla nad sprawą od... października 2016 r. Nazywając sprawę po imieniu - projekt utknął tam.
W listopadzie 2018 r. władze Wodzisławia interweniowały w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o przyspieszenie procedury rozpatrzenia odwołania od decyzji środowiskowej. Nic to nie dało. Kolejne pismo w tej sprawie zostało wysłane w styczniu 2019 r. W międzyczasie władze Wodzisławia musiały podpisywać aneksy dotyczące wydłużenia ostatecznego opracowania projektu.
W marcu 2019 r. miasto wysłało ponaglenie do ministra środowiska, potem było kolejne. Wreszcie w lipcu 2019 r. władze Wodzisławia wniosły skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. W międzyczasie Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał kilka zawiadomień o "przedłużeniu terminu rozpatrzenia" odwołania od decyzji środowiskowej. Ostatnio wyznaczył nowy termin na 20 marca 2020 r. Trzeba czekać.
– Ostateczna decyzja środowiskowej jest kluczowym dokumentem pozwalającym na kontynuację prac projektowych - wyjaśnia naczelnik wydziału architektury w wodzisławskim urzędzie miasta Winicjusz Kulej.
(mak)
Komentarze
18 komentarzy
Arteks takie pisanie.... A gdyby Rybnik przyłączono do Gliwic wraz z sąsiednimi miejscowościami to Gliwice może byłyby miastem wojewódzkim..... Nie pisz, że Boguszowice czy Chwałowice są aż tak rozwinięte, a to dzielnice górnicze tak jak miasto Rydułtowy. Dobrze wiesz, że środki do szpitali są przeznaczane względem przynależnosci do stopni w sieci szpitali. To, że są takie problemy spowodowane jest tym, że np. Racibórz, Rybnik i Jastrzębie mają drugi stopień a co za tym idzie większe dofinansowanie do bieżącej działalności.... Oczywiście, że duży może więcej bo w obecnych czasach najwięksi stracili najmniej ale jest alternatywą np. Wspolne działanie samorządów np jak w metropolii GZM. A co Rybnik robi do subregionu? Rezygnuje z dotacji do przewozów... zabiega o połączenia kolejowe z Gliwicami oraz linie np. Wodzisław- Jastrzębie by stworzyć skm na trasie Gliwice- Rybnik- Wodzisław-Jastrzębie? Mógłbym tak punktować po kolei. U nas póki co każdy sobie rzepke skrobie i dlatego wręcz niektóre samorządy wypinają się na inne A to głupota bo uwierz, że jeżdżę po Polsce i niektóre rejony się nie smakowicie rozwinęły, kiedy u nas nadal były niesnaski.
~KUKUnaMUNIU Pisząc o dużej inwestycji, miałem na myśli np. zainteresowanie dużej firmy jaką są Eko okna Pszowem terenami po Annie. Wiem, że później firma ta zainteresowana była Jastrzębiem. Wiem, że dalej inwestowali w Kornicach ale czy jeszcze mają jakieś inne plany rozwoju czy zrezygnowali z tego to tego nie wiem.
@MGol - no widzisz, przyłączono z pożytkiem dla wszystkich. :) Wodzisław się rozpadł - i efekty tego to totalna degradacja Wodzisławia, upadek ekonomiczny Pszowa, wkrótce będzie upadek ekonomiczny Rydułtów i zupełne pomijanie przez inwestorów i inwestycji całego rozczłonkowanego, podzielonego, i niejednomyślnego powiatu wodzisławskiego. Myślę, że gdyby Rydułtowy przyłączono zamiast do Wodzisławia, do Rybnika - dzisiaj byłaby to dobrze prosperująca dzielnica z o wiele lepszymi drogami i ogólnie lepszą prezencją. Szpital w Rydułtowach by normalnie funkcjonował bo rybnicki podlega województwu, a ten podlegałby Urzędowi Miasta. Niestety za błędy się płaci. @Don_C - lobbing to jedno ale brak jakiegokolwiek potencjału to drugie. Kto by się w województwie przejmował 30-50 tysięcznymi miastami jak tych dużych, które mają swoje potrzeby jest tak dużo? Oczywiście, że większy może więcej.
Trzeba przypominać, bo to ważne, że wpierw planowano DGP jako 2pasmówke, jak w Rybniku, ale przez protesty rybnickich "ekologów" projekt upadł. Król zaś, chcąc tak PO platformersku przyoszczędzić chyba po to, żeby kasy dla Rybnika nie brakło, zlecił nowy projekt DGP jako zwykłej gównianej drogi z rondami... której mimo to i tak nie ma, Rybnik zgarnął całą kasę, żadni "ekolodzy" tam nic nie blokowali i droga gotowa. A w Wodzislawiu nadal hovno...
Będzie musiał stać się cud żeby ta obwodnica kiedykolwiek powstała.Taka jest brutalna prawda. Rybnikersi mają dobre lobby w województwie. Nasz powiat nie ma urzędników zdolnych do jakiegokolwiek lobbingu. Do tego jaki wkład ma mieć w tą inwestycję Pszów który jest bankrutem i W Sl. który całe rezerwy pieniędzy zamiast na inwestycje daje na wypłaty dla pedagogów?!
Jeszcze się zapytajcie ile miasto Wodzisław już wydało na dokumentację i inne pierdoly czegoś co i tak nie powstanie. Naszego rozdrobnionego powiatu nie stać kompletnie na nic a co dopiero na obwodnicę.
żądam aby każda wieś wzdłuż autostrady miała do niej zjazdy i wyjazdy !
ponadto należy rozbudować przy zjazdach parkingi, oczywiście zadaszone, dla zostawiających samochody i grupowo dojeżdżających do pracy.
ciszcie się że autostrada jest bezpłatna bo jak braknie kasy w GDDKiA to może się to zmienić i będziecie się kulać wiochami.
Dla porządku dodam, że z nowego przebiegu DW933, czyli DGP wodzisławsko-jastrzębskiej, też nie ma i nie będzie ekskluzywnego włączenia do A1. Podobnie, jak w Rybniku / Żorach, trzeba będzie skorzystać z istniejących węzłów. Może trochę łatwiejszy labirynt, ale zasada taka sama.
Jedyna "duża inwestycja", możliwa w Pszowie, to pewnie 15 kolejnych czujników airly przy kominach, żeby pokazać, jak bardzo warto się stamtąd wyprowadzić :)))) Rozbawiłeś mnie do łez, MGol.
Arteks. Różnica jest taka, że do Rybnika przyłączono: Boguszowice Stare, Boguszowice Osiedle, Chwałowice, Niewiadom, Chwałęcice, Golejów, Grabownię, Kamień, Kłokocin, Ochojec, Orzepowice, Rybnicka Kuźnia, Stodoły, Wielopole, Zamysłów czy Zebrzydowice. Gdyby nie ten fakt to gdzie byłby Rybnik? Rządzące władze w Rybniku i dzielnicach, które się przyłączyły były mądrzejsze aniżeli te w powiecie wodzisławskim i wolały wspólny rozwój. W powiecie wodzisławskim każdy chciał rządzić. Zobacz ile było by więcej biurokracji gdyby te dzielnice były osobno oraz jak by spadł potencjał tego miasta. Początkowo gdy były kopalnie to fajnie się rządziło ale teraz zaczynają się problemy. O ile Rydułtowy są miastem, które w mniejszym bądź większym stopniu sobie poradzą z tym problem o tyle Pszów będzie miał duże kłopoty jeśli nie pojawi się tam jakaś duża inwestycja. Sensowniej było by im się przyłączyć do Wodzisławia albo Rydułtów ale to już ich decyzja. Ciekaw jestem jak sobie poradzą Radlin czy Marklowice.
@ZiomArteksa - powiat SWD nie ma za co przehandlowywać czegokolwiek. Bo nie ma ani potencjału, ani pieniędzy i nie jest istotny dla gospodarki województwa. Rybnik dostał na nową drogę dofinansowanie w wysokości 67% bo zagwarantował, że doda od siebie na nową drogę aż ok.150 mln zł! Kwotę zupełnie astronomiczną dla gmin SWD. A to nie jest jeszcze całość inwestycji tylko I etap od Żor do Wodzisławskiej. Drugi etap od Wodzisławskiej aż do granic z Rydułtowami dopiero przed nami.
podpowiem wam że tej drogi nawet za 10 lat nie uwidzicie. nikt wam tego nie da co wam taki jeden pan obieca ... wiecie kto bo to popularne i do rymu powiedzenie nawet u radnych...
Abiecac nie grzech. POdobno poszli na układ i przechandlowali tą drogę za obwodnicę Rybnika.Stad dobre stosunki króla z Kuczera.
Naprawdę ile można czekać Jastrzębie raz dwa zrobiło drogę a Wodzisław wiecznie coś
@Swiafomy - mały może mało, biedny nie może niczego. A będzie jeszcze gorzej bo o ile po odłączeniu od Wodzisławia, Pszów i Rydułtowy funkcjonowały w miarę stabilnie dzięki kopalniom to właśnie ten okres się kończy. Pszów należy obecnie do najbiedniejszych miejscowości w Polsce, a dzisiaj ogłoszono, że KWK Rydułtowy pofedruje już tylko do końca przyszłego roku.
Pisałem już o tym ostatnio na forum, dobrze że zostało to nagłośnienie. Po takiej opieszałości powinno dojść do małych przetasowań w tych organach. Wstyd.
Bo robotniki majom ferjee! Zaczną na wiosna a potym wakacje. A kierowcy niech jezdzom naokoło.
"Tym bardziej, że Wodzisław wziął na siebie rolę lidera,"
I tu jest pies pogrzebany, gdyby to ktoś inny liderował już dawno droga byłaby w budowie!
A z remontowaną Jastrzebską co się dzieje? kolejna droga rozkopana i zostawiona? W tym roku jeszcze nie widziałem tam robotników.