Czytelnik: Czy o to chodziło projektantowi aby ludzie chodzili po torach?
Do redakcji Nowin zgłosił się Dariusz Niżyniec. Poinformował o problemie z ograniczeniem dojścia do peronów w Kuźni Raciborskiej. Do sprawy odniosła się rzeczniczka Polskich Kolei Państwowych.
Zmiany na złe?
Czytelnik Nowin wskazał na problem, który pojawił się po zmodernizowaniu kilka miesięcy temu stacji w Kuźni Raciborskiej. Chodzi o zagrodzenie końca peronu nr 1 od strony Nędzy. Kiedyś dojście od ulic Gliwickiej i Topolowej wiodło chodnikiem wzdłuż torów, przez mostek nad rzeką i bezproblemowo można było wejść na peron. Obecnie, aby z tego chodnika dostać się na peron nr 2, trzeba obejść budynek dworca na około. Następnie dopiero udać się do schodów i kładką przejść na drugą stronę. – Efekt jest taki. Ludzie, idąc od ulic Topolowej i Gliwickiej na pociąg do Raciborza, przed peronami wchodzą na tory i z torów na peron nr 2 – wskazuje czytelnik. – Kto będzie chodził dookoła? Oczywiście chodzenie po torach jest niedozwolone i niebezpieczne. Czy o to chodziło projektantowi, aby ludzie chodzili po torach? – pyta za pośrednictwem Nowin rybniczanin Dariusz Niżyniec. Sprawą zainteresował się dlatego, że niedaleko mieszka jego siostra oraz kolega, którzy często korzystają z kuźniańskiej stacji kolejowej.
Przejścia, którego dla użytkowników nigdy nie było
O komentarz do problemu zwróciliśmy się do Polskich Kolei Państwowych. – Przejście przy kładce na stacji Kuźnia Raciborska funkcjonowało jako przejście służbowe i było przeznaczone wyłącznie dla pracowników stacji – wyjaśnia Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Podczas modernizacji zadecydowano jednak o jego likwidacji. Rzeczniczka zauważa, że w ramach przebudowy stacji wyremontowano kładkę łącząca perony z budynkiem dworca. Powstały też pochylnie ułatwiające korzystanie ze stacji osobom o ograniczonej mobilności, poprawiono dojścia i oznakowanie.
Katarzyna Głowacka przypomina: bezpieczne przechodzenie przez tory może odbywać się tylko w wyznaczonych i oznakowanych do tego celu miejscach. – Przechodzenie przez tory w miejscach niedozwolonych jest bardzo niebezpieczne i może doprowadzić do tragedii – podkreśla rzeczniczka.
Co zmieniono?
Stacja Kuźnia Raciborska została wyremontowana w ramach inwestycji pn.: „Prace na linii kolejowej E–59 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Chałupki (granica Państwa)”, wartej ponad 296 mln zł. Pasażerowie mają do dyspozycji odnowione perony z wiatami, nowym oświetleniem, systemem oznakowania oraz nagłośnieniem. Perony zostały podwyższone, co znacznie ma ułatwiać wsiadanie i wysiadanie z pociągów oraz są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
(mad)