Sobota, 30 listopada 2024

imieniny: Andrzeja, Justyny, Konstantego

RSS

Nauczyciele z Raciborza na stażu w Granadzie [ZDJĘCIA]

03.05.2018 06:00 | 0 komentarzy | ż

Nauczyciele branży gastronomicznej, budowlanej i ekonomicznej uczestniczyli w tygodniowym szkoleniu typu job shadowing w hiszpańskiej Granadzie.

Nauczyciele z Raciborza na stażu w Granadzie [ZDJĘCIA]
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Nauczyciele Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Raciborzu powrócili z pierwszego wyjazdu organizowanego w ramach projektu „Mobilni i kreatywni na europejskim rynku pracy”. Projekt jest realizowany w Centrum od 01.09.2017 do 31.08.2019 r. Program szkolenia obejmował staże w placówkach kształcenia zawodowego oraz w przedsiębiorstwach związanych z kierunkami nauczanymi przez nauczycieli.

Gastronomicy w restauracji, cukierni i szkole

Restauracja Oleum, Pastelerias Isla i C.P.I.F.P Hurtado de Mendoza, Escuela de Hostelería y Turismo – to miejsca stażu nauczycieli z branży gastronomicznej.

Oleum to elegancka restauracja serwująca wspaniałe przysmaki kuchni hiszpańskiej i dobre owoce morza. Podczas stażu nauczyciele nabywali wiedzę dotyczącą sposobów sporządzania regionalnych dań biorąc pod uwagę kulturę, zwyczaje oraz środowisko tego pięknego kraju jakim jest Hiszpania. Wśród potraw przygotowywanych przez nauczycieli gastronomii znalazły się: pollo confitado, salchichas en salsa de tomate, croquetos, leche frita – popularny hiszpański deser, czy znana wszystkim tortilla española.

Pastelerias Isla – zakład produkujący wyroby cukiernicze w Santa Fe Granada, również dostarczył nauczycielom wielu wrażeń. Mogli tu poznać tajniki produkcji słynnych w całej Hiszpanii ciasteczek o nazwie Piononos. Zakład ten produkuje z naturalnych surowców kilkadziesiąt różnych wyrobów ciastkarskich.

Niezapomnianym miejscem była Hurtado de Mendoza, Escuela de Hostelería y Turismo – jedna z najlepiej wyposażonych szkół gastronomicznych w Hiszpanii.

Układ funkcjonalny w pełni odzwierciedla funkcjonowanie zakładu gastronomicznego. Uczniowie odbywający tam naukę w pełni są przygotowani do pracy zawodowej i znajdują 100 procentowe zatrudnienie zgodnie z uzyskanym tam wykształceniem. Szkoła kształci cukierników, piekarzy, kucharzy, hotelarzy oraz menadżerów lokali gastronomicznych na poziomie technika i wyższego technika i cieszy się wysokim prestiżem.

Podczas stażu nauczyciele mieli możliwość korzystania z nowinek technologicznych udostępnianych przez przedsiębiorców, u których odbywali staż.

Budowańcy na politechnika i w centrum szkoleniowym

"Polytechnic Hermenegildo Lanz" i Fundación Laboral de la Construcción to miejsca stażu nauczycieli branży budowlanej.

Szkoła jest jedną z najstarszych w Granadzie, zatrudnia ponad 140 nauczycieli uczących każdego roku ponad 2000 osób. Program przewiduje 960 godzin nauki przedmiotów zawodowych w pierwszym roku i 1040 w drugim. Uczniowie mają podczas zajęć do dyspozycji komputery, finansowane przez państwo i wymieniane co 5 lat. Stosują program AutoCAD, ucząc się jego obsługi w różnych językach, ale również program CYPE. Stworzone przez siebie projekty mogą drukować w 3D, gdyż szkoła posiada odpowiednie do tego drukarki.

Instytucja Fundación Laboral de la Construcción pracuje od 1992 roku i organizuje kursy kwalifikacyjne dla sektora budowlanego oraz BHP. Ma 17 oddziałów regionalnych, które każdego roku kształcą tysiące osób. Udział w kursach jest bezpłatny dla osób bezrobotnych. Obejmują one zarówno zajęcia teoretyczne, jak i praktyczne, przy odpowiednio przygotowanych stanowiskach.

Ekonomicy w akademii oraz izbie handlowej

Akademia Gamarra C.B. i Camara de Comercio de Granada – to miejsca stażu nauczycieli z branży ekonomicznej.

Akademia Gamarra  C.B. w Granadzie to integralne centrum szkoleniowe dla studentów, uczących się na wydziale ekonomii, marketingu, turystyki itp. Szkoła oferuje szeroki wachlarz kursów m.in. z: rachunkowości, księgowości, ekonometrii, statystyki, operacji finansowych.

Nauczyciele przedmiotów ekonomicznych mogli uczestniczyć w zajęciach z matematyki, rachunkowości oraz analizy finansowej. Poznali m.in. pojęcia ekonomiczne po hiszpańsku, zasady księgowania oraz przepisy dotyczące podatku VAT obowiązujące w Hiszpanii.

Camara de Comercio de Granada czyli Izba Handlowa poprzez swoją działalność korporacyjną dba o interesy prowincjonalne, poprawiając otoczenie gospodarcze Granady i jej okolic. Oferuje działania i usługi, które ułatwiają zarządzanie firmą, szkolenia, internacjonalizację, zatrudnianie wykwalifikowanych specjalistów. Spotkanie z pracownikami Izby Handlowej pozwoliło nauczycielom na wymianę informacji i spostrzeżeń, między innymi na temat promocji zatrudnienia oraz sytuacji na rynku pracy osób młodych w Hiszpanii i w Polsce.

Elementem cechującym hiszpański model kształcenia zawodowego jest fakt, iż bardzo dużą rolę odgrywa tu stała współpraca z przedstawicielami pracodawców, to w głównej mierze rynek pracy dyktuje szkolenie w danych dziedzinach zawodowych jest ono ściśle powiązane z zapotrzebowaniem na konkretne zawody.

Nauczyciele poza odbywaniem szkolenia realizowali program kulturowy. Zwiedzili Sewillę, Alhambrę, obejrzeli pokaz flamenco i zobaczyli najpiękniejsze zakątki Granady.

źródło: CKZiU nr 1 w Raciborzu/Iwona Niklewicz-Wróbel, Małgorzata Warwas, oprac. ż