Świąteczne prezenty. Zapytaj sprzedawcę, czy możesz je zwrócić
Radca prawny Natalia Lewandowska-Fac specjalnie dla Czytelników Nowin przypomina najważniejsze zasady dotyczące zwrotu lub wymiany towaru.
Przed nami okres spotkań rodzinnych, refleksji, zadumy, ale i radości, szczerego uśmiechu, a pod choinką kolorowych prezentów. Bo choć te Święta mają wymiar duchowy i rodzinny to pięknie wpisała się w nie tradycja obdarowywania najbliższych upominkami. Mają one świadczyć o pamięci o obdarowywanej osobie, trosce o nią i zwyczajnej chęci sprawienia jej radość. Może dla niektórych świąteczny „przemysł”, reklama i komercjalizacja Bożego Narodzenia są nużące, w przypadku większości jednak, a zwłaszcza najmłodszych, ukryty pod choinką podarunek wywołuje uśmiech na twarzy.
Zdarza się jednak, że prezent okaże się z jakiegoś powodu „nietrafiony”. Ciocia woli niebieską zamiast czerwonej filiżanki, a koszula dla wujka okaże się rozmiar za duża... Jeśli mamy paragon lub fakturę można zastanowić się jak ten problem rozwiązać. Polskie prawo nie nakazuje co prawda sprzedawcom w sklepach stacjonarnych wymiany bądź zwrotu niewadliwego towaru, jednakże wiele sieci dopuszcza wymianę lub zwrot w określonym czasie. Robiąc zakupy zawsze warto zapytać o taką możliwość.
Inaczej jest, gdy towar kupiliśmy poza lokalem przedsiębiorstwa (np. podczas pokazu organizowanego w hotelu lub u kogoś w domu; kiedyś takie pokazy organizowała często np. pewna firma specjalizująca się w sprzedaży garnków bądź inna, oferująca zdrowe pościele) lub na odległość (np. w sklepie internetowym). Konsument ma wtedy prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Chcąc z tego prawa skorzystać musi złożyć sprzedawcy oświadczenie na piśmie o odstąpieniu od umowy (przesłać je do sprzedawcy) i odesłać towar. Pewnie wiele osób o tej formie odstąpienia od umowy słyszało.
Co jeśli minęło 14 dni? Proszę jeszcze raz przeczytać regulamin sklepu, który jest zamieszczony na stronie internetowej. Zazwyczaj podczas zakupów aby sfinalizować transakcję trzeba zaznaczyć opcję „Zapoznałem się z regulaminem”, ale pewnie na palcach jednej ręki można policzyć osoby, które rzeczywiście go przeczytały... Dlaczego o tym wspominam? Ponieważ często firmy (sklepy) oferują dla swoich klientów właśnie dłuższy niż ustawowe 14 dni termin na odstąpienie od umowy. W konkretny przypadku może to być np. 30 dni. W takiej sytuacji nic straconego i można ze swojego prawa skorzystać.
Przed nami Święta, a wkrótce po nich Nowy Rok i wiele zmian w prawie. Tak to już jest, że ze zmianą kartki w kalendarzu łączy się często termin wejścia w życie nowych regulacji. O niektórych z nich będę starała się Państwu opowiedzieć. Ale najpierw przeżyjmy w radości nadchodzący czas. Życzę Państwu pięknych, rodzinnych i spokojnych Świąt!
Natalia Lewandowska-Fac, radca prawny
Masz problem prawny? Napisz do nas na adres: redakcja@nowiny.pl.
Komentarze
4 komentarze
Co to za promocja w ME. Nie mogę znaleźć jej na stronie...
Zrócić może nie wypada, ale wymienić jak najbardziej. Ja w Primamodzie mamie kupiłam pod choinkę czarny skórzany portfel. Jestem pewna, że będzie zadowolona bo materiał bardzo porządny i portfel ma wiele przydatnych przegródek. Jednego nie była pewna - koloru. Zapytałam Pani w sklepie i powiedziała, że w razie wątpliwości można wymienić kolor.
to już lepiej w media expercie jakiś pakiet gier kupić bo można wygrać 750 zł
Nie wiem jakiego pecha trzeba mieć, zeby aż tak nie trafić z prezentem żeby ktoś chciał go zwrócić. Ja np.kupiłam bratu gry na konsoleigry.pl na Playa i wiem, ze nawet jak tytuły mu nie siądą to przecież pogra.