Oficjalnie: tory otwarte, pociągi mogą ruszać!
Pomyślnie zakończył się odbiór eksploatacyjny linii kolejowej na odcinku Wodzisław Śląski - Chałupki. Tory są otwarte.
Wiadomość o oddaniu torów do eksploatacji przekazał nam przed chwilą Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. - Linia została oddana, przewoźnicy zostali o tym poinformowani. Mogą rozpoczynać jazdy testowe. 18 stycznia jest możliwy do uruchomienia połączeń rozkładowych i przewozów towarowych - mówi rzecznik. Dlaczego możliwy, a nie pewny? Otóż to już zależy od samych przewoźników, czy uporają się z jazdami testowymi.
Odbiór eksploatacyjny nie kończy jeszcze robót na linii. Konsorcjum Rubau musi wykonać jeszcze trochę prac na torach bocznych, uporządkować place robót. Według Siemieńca nie są to jednak prace, które wpływałyby na bezpieczeństwo korzystania z linii.
W najbliższych dniach kierowcy powinni się spodziewać wzmożonych patroli policji oraz Straży Ochrony Kolei w rejonie przejazdów kolejowych. - Ludzie odwykli już od pociągów na torach i istnieje ryzyko, że na przejazdach kolejowych nie będą przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Dlatego zwracamy się z prośbą do SOK i policji o patrole przejazdów - dodaje Mirosław Siemieniec.
Komentarze
11 komentarzy
Tak jak pisze kolega @Arteks mniej więcej tak to wygląda w węzle Chałupki-Bohumin, dyskutowaliśmy o tym na innym forum. Linia 158 faktycznie żeby w pełni mogła obsługiwać ROW (nie mówiąc o GOP) potrzebuje mijanki lub dobudowy drugiego toru do Turzyczki. 100 km/h o których pisze Arteks cieszy i oby się potwierdziło, ale wspólnie z Rybnikiem powinniśmy też powalczyć o utworzenie w Wodzisławiu stacji która powiedzmy uzupełniała by Rybnik Towarowy, Chałupki i Bogumin np. w obsłudze KWK Marcel linią przemysłową. Rybnik sobie bez tego poradzi, a jest szansa na to, że Wodzisław będzie poważniej traktowany w Warszawie i TG.
CD: Z drugiej strony wiem z dobrego źródła, że trasa z Wodzisławia do Chałupek będzie miała podwyższoną prędkość od grudnia 2016 do 100 km/h - to trochę poprawi przepustowość. Nie rezygnujcie również z przystanku Wodzisław Centrum który mógłby mieć kluczowe znaczenie dla centrum Wodzisławia i dla pieszych, zakładając że centrum przesiadkowe dla zmotoryzowanych i pasażerów autobusów powstanie przy starym dworcu Wodzisław. Z ciekawostek - władze Rybnika, Wodzisławia, Kolei Śląskich i UMWŚ spotkały się niedawno w sprawie zwiększenia ilości pociągów na trasie Wodzisław-Rybnik, a więc chyba to już nie jest tylko "gadka-szmatka" ale coś dobrego się dzieje. :)
Niedawno przy okazji innej dyskusji udało mi się ustalić jaki jest ruch przez przejścia graniczne w przykładowy tydzień. Nie mam niestety żadnej pewności czy ten tydzień był jakiś wyjątkowy czy nie czy to było maksimum czy też minimum dla towarowego ruchu międzynarodowego. W każdym razie wtedy średniodobowa dla Chałupek wyniosła 33, dla Zebrzydowic 60. Co ciekawe, większość pociągów przekraczających bieg w Chałupkach jest ładowanych w ROW, ewentualnie: Zdzieszowice, Kędzierzyn, Tarnowskie Góry czy Dąbrowa G. Pociągi ze Szczecina/Świnoujścia stanowią ułamek procenta. Przez Zebrzydowice trochę więcej bo tam teraz jest kierowany ruch także na Słowację (po praktycznie całkowitym wstrzymaniu ruchu przez Zwardoń). Te proporcje na rzecz Chałupek mogą się poprawić po udrożnieniu linii 158 i 149. Ale nawet jeśliby założyć, że przez Zebrzydowice jeździ więcej pociągów to zakładając, że za 3 lata rozpocznie się remont tej linii, a wcześniej przebudowa stacji - z 80-90% ruchu z Zebrzydowic będą musiały przejąć już i tak nieźle obciążone Chałupki. Sporo pociągów może jechać przez Racibórz ale... gdyby była mijanka w Czyżowicach, także linia 158 mogłaby przejąć część z tego objazdowego ruchu. Uważam, że jest możliwość odbudowania tej mijanki.
@zxc była hala napraw wagonów, bocznice towarowe to jest do rozruszania w Wodzisławiu na stacji, odnośnie drugiego toru lub mijanki w Czyżowicach trzeba o tym przypominać PLK, żeby w jakimś projekcie dla woj. śląskiego uwzględniła którąś z tych inwestycji. Nie można w sprawie kolei teraz przestać walczyć o nowe inwestycje lub usprawnienia na linii 158.
@Tomula, @omen600606 do czasu aż pomiędzy Knurowem a Leszczynami nie zostanie odbudowany drugi tor to niestety tylko marzenia. Z jednym torem ruch pociągów towarowych jest tam zbyt duży aby wpuścić pociągi osobowe. Podobno jednak są plany remontu drugiego toru.
@Tomula Jak przejeżdżałem przez Szczygłowice to widać było że jeden tor jest wyremontowany więc może coś w tym być
doszły mnie słuchy co do linii 149 że umwś ma w planach uruchomienie połączeń na linii makoszowy leszczyny ale czy to prawda? czas pokaże
Także aby nie popadać w samozachwyt, remont tej linii to pierwszy krok, a nasi kochani samorządowcy mają co robić. Panowie prezydenci - walczyć o punkt 1,2 i 4 zaś starosta o punkt 3
Najwięcej zrobił sam artykuł Wodzisław odcięty od świata. Nasi politycy oraz media uświadomiły sobie jak ważna jest kolej. Ale to nie może być koniec trzeba dążyć do czterech podstawowych rzeczy - 1) odbudowy mijanki w Czyżowicach 2) dobudowy drugiego toru z Wodzisławia do Turzyczki (to możliwe w starym szlaku do Jastrzębia) 3) zadbania o to by żwir z powiatu i terenów nad Odrą był wożony koleją przez linię Olza-Syrynia 4) walki o odbudowę znaczenia stacji Wodzisław jako węzła towarowego oraz zagospodarowanie hali napraw wagonów.
Redaktorowi chciało się nie tylko o tym napisać ale jeszcze zrobić świeże zdjęcie. Mimo, że niektórzy narzekali, ja uważam że dzięki media najpierw przyczyniły się do tego, że udało się tą linię wpisać do projektów unijnych i wreszcie wyremontować. Media również w miarę regularnie informowały o postępach prac. To była pierwsza tak duża inwestycja kolejowa w naszym regionie od lat. Teraz liczę, że będziecie informować o kolejnej czyli remoncie linii Nędza-Rybnik-Żory-Chybie która ma przebieg przez powiaty SRC, SWD, SRB oraz przez Rybnik. Liczę na zainteresowanie się bo będzie to projekt kilka razy droższy od linii 158. Wartość prac szacowana jest w tym przypadku na pół miliarda!
Wreszcie.