Sobota, 30 listopada 2024

imieniny: Andrzeja, Justyny, Konstantego

RSS

Filtry w samochodzie - wszystko, co powinieneś o nich wiedzieć

02.03.2015 13:00 | 0 komentarzy | (s)

Spotkanie z filtrami wcześniej, czy później czeka każdego właściciela samochodu. Kupując fabrycznie nowe auto przez pewien czas można nie zaprzątać sobie tym tematem głowy. Trzeba jednak pamiętać, że filtry mają duży wpływ na koszty eksploatacji samochodu i komfort jego użytkowania. To wszystko sprawia, że w końcu trzeba się nimi zainteresować.

Filtry w samochodzie - wszystko, co powinieneś o nich wiedzieć
Źródło zdjęcia: flickr.com licencja: CC BY 2.0
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Filtry spotykamy w samochodzie niemal na każdym kroku. Chronią silnik i części samochodu przed zanieczyszczeniami lub odpowiadają za czystość powietrza w kabinie. Filtry w samochodzie można podzielić według dwóch kryteriów: w zależności od działania i elementu filtrującego. Dobry serwis powinien podpowiedzieć nam, kiedy i jakie filtry należy wymienić. W praktyce wygląda to różnie. Przeciętnemu kierowcy wystarczy przyswoić sobie wiedzę o 4 najważniejszych filtrach w samochodzie, a potem pilnować terminu ich wymiany.

Filtr oleju i paliwa to podstawa!

Filtr oleju oczyszcza olej z cząsteczek stałych, kurzu, osadów węglowych,  opiłków metalu etc. Istnieją dwa podstawowe rodzaje filtrów oleju: puszkowe filtry olejowe oraz wkłady filtrów oleju. Które rozwiązanie jest lepsze? Trudno powiedzieć. W obu przypadkach najważniejsze jest, by filtr oleju wymieniać kierując się zaleceniami producenta. Średnio filtr oleju wymienia się co 10 tys. km lub wtedy, kiedy wymienia się olej.

Kolejnym ważnym filtrem jest filtr paliwa. Jest on równie ważny, jak filtr oleju. Jego zadaniem jest również oczyszczanie paliwa z kurzu, opiłków metalu, osadów węglowych, w przypadku diesla również wody. Filtry paliwa powinny być wymieniane co 40-60 tys. km.

Do czego potrzebny jest filtr powietrza?

Filtr powietrza zabezpiecza silnik przed dostawaniem się do niego zanieczyszczeń znajdujących się w powietrzu np.: piasku, czy kurzu.  Może się on zapchać, jeśli nie będzie regularnie wymieniany, a to grozi uszkodzeniem silnika. Wcześniej jednak musimy liczyć się z mniej dotkliwymi, ale uciążliwymi konsekwencjami: większym zużyciem paliwa i spadkiem mocy silnika

Filtr powietrza powinniśmy wymieniać co 20-30 tysięcy przejechanych kilometrów. W większości pojazdów na polskich drogach, wymiany dokonuje się co 10 – 15 tysięcy kilometrów. To mniej niż zalecają producenci, ale wynika to ze szczególnego zapylenia polskich dróg i rodzaju najczęściej wybieranych filtrów. Są one wykonane z papieru, który na pierwszy rzut oka może wydawać się czysty a mimo to nie nadawać się do użytku ze względu na zatkanie drobnym, niemal niewidocznym pyłem. Są również dostępne filtry, które można wymieniać rzadziej np.: filtry powietrza bawełniane. Wymagają one jednak prania, co jest dość uciążliwe i większość kierowców nie chce sobie zawracać tym głowy. Możemy też się założyć, że mało który kierowca wie, gdzie filtra powietrza szukać, nie mówiąc już o próbie samodzielnej wymiany.

Filtr kabinowy – co to takiego?

Najmniej istotny z punktu widzenia sprawnego funkcjonowania samochodu jest filtr kabinowy, który zatrzymuje zarodniki grzybów, kurz i spaliny. Nawet jeśli nieco go zaniedbamy nie ma niebezpieczeństwa, że któregoś dnia auto nie ruszy. Jednak niefrasobliwość w tym zakresie ma wpływ na komfort jazdy i zdrowie użytkowników samochodu zwłaszcza alergików lub astmatyków za względu na wdychane zarodniki pleśni. Jeśli więc zaobserwujemy takie niepożądane zjawiska jak: parowanie szyb podczas jazdy, nieprzyjemny zapach w kabinie, zmniejszenie ilości powietrza wywiewanego przez dmuchawy to znak, że czas na wymianę filtra kabinowego. Jaki filtr wybrać? Mechanicy polecają filtry z aktywnym wkładem węglowym. Są również dostępne filtry papierowe, ale często wilgotnieją, więc ich skuteczność jest dużo niższa. Optymalny czas użytkowania filtra kabinowego to jeden rok, lub 15 tys. kilometrów.

 

Materiał zewnętrzny