Co trzeci Polak (35 proc.) aktywnie poszukuje nowego miejsca pracy – wskazują autorzy badania zrealizowanego przez Randstad na zlecenie Kodilla.com pod koniec marca 2021 r. Polacy kształcą się w obszarach, które mogą stwarzać perspektywy znalezienia pracy w trakcie pandemii. Analiza uwzględniła kursy, szkolenia i kierunki studiów wybierane najchętniej w 2020 roku.
Pracownicy nadal chcą się rozwijać i wbrew utrudnieniom dbają o swoją karierę, jednak zapisują się na kursy dające im konkretne umiejętności praktyczne i szkolenia, po których mogą starać się o nową, lepszą pracę. Nie są to już zatem szkolenia dotyczące kwalifikacji miękkich, lecz kursy przemysłowe, księgowe czy programistyczne – ocenia Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT ze szkoły programowania Kodilla.com.
Aż 70 proc. osób w wieku od 25 do 64 lat potwierdziło, że rozwija swoje umiejętności zawodowe. Byli to uczestnicy badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytetu Jagiellońskiego, na które powołuje się Randstad. Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się formalna edukacja. Jedynie 2 proc. badanych zdecydowało się pójść na studia podyplomowe, zaoczne lub MBA, a do szkół dla dorosłych uczęszcza zaledwie 1 proc. respondentów. Większość myśląca o zmianie branży preferuje nieformalne formy kształcenia. Eksperci podkreślają, jak ważny jest w ich przypadku aspekt elastyczności nauki, umożliwiający łączenie edukacji z innymi aktywnościami, np. pracą czy codziennymi obowiązkami.
Już 38 proc. Polaków kształci się w miejscu pracy, a gdy 30 proc. pracowników korzysta z:
- mentoringu,
- obserwacji,
- coachingu,
- wzajemnego uczenia się w zespołach.
Cztery osoby na pięć pragną się dokształcać, przy czym większość respondentów PARP i UJ przejawia „wysoki poziom chęci do nauki”. Główną rolę w pogłębianiu wiedzy odgrywają nowe technologie, ale ich znaczenie wzrosło jeszcze przed pandemią. W 2019 r. już połowa Polaków uczyła się z wykorzystaniem internetu, jak pokazują wyniki badania BKL (Bilansu Kapitału Ludzkiego), w którym PARP od od 2009 r. monitoruje zapotrzebowania na kompetencje na rynku pracy. Jednocześnie w 2020 r. wykorzystanie internetu do nauki zdecydowanie się zwiększyło.
Aż 71 proc. osób myślących o przebranżowieniu motywacją są przede wszystkim lepsze zarobki – wynika z badania ARC Rynek i Opinia, zrealizowanego na zlecenie portalu Pracuj.pl. Już 33 proc. respondentów chce zmienić branżę ze względu na ambicje zawodowe i poczucie bycia niedocenionym w obecnym miejscu pracy, a dla 28 proc. motywacją jest brak perspektyw na awans i rozwój.
Szukając nowego zatrudnienia, kandydaci do pracy patrzą przede wszystkim na: możliwości rozwoju (58 proc.) i perspektywy awansu (52 proc.), a w dalszej kolejności na wspieranie samodzielności i rozwoju pomysłów pracowników (36 proc.). Co czwarta osoba poszukująca pracy (24 proc.) chciałaby mieć możliwość pracy zdalnej w dowolnym momencie.
Przywoływany już PARP zwraca uwagę, że Polacy są niezwykle aktywni w dokształcaniu się i rozwijaniu swoich kompetencji zawodowych i że jest to stały trend, jednak pandemia z pewnością jeszcze go wzmocni. W ciągu ostatnich miesięcy znacznie więcej osób zaczęło bowiem pracować w domu i już sam ten fakt mógł wpłynąć na wygenerowanie dodatkowego czasu na samodoskonalenie – mówi Magdalena Rogóż z Kodilla.com.
Z danych Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości w Suwałkach, która przeanalizowała pożyczki zaciągane na edukację (działanie w ramach projektu Open Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości w Suwałkach) wynika, że od 2020 r. udzielono 300 pożyczek na kształcenie. Ich łączna wartość przekroczyła 6 100 000 zł. Pozyskane wsparcie jest wykorzystywane na podnoszenie kwalifikacji oraz rozwój kompetencji w placówkach edukacyjnych Polski i krajów Unii Europejskiej.
Przeciętna kwota pożyczki wyniosła ok. 20 000 zł, przy czym dominowały zobowiązania zaciągane na szkolenia programistyczne – stanowiły one aż 66 proc. wszystkich pożyczek. Tylko 5 proc. pożyczkobiorców rozpoczęło studia MBA, a 17 proc. zdecydowało się na szkolenia lotnicze. Zainteresowania Polaków znacznie odbiegają od tych sprzed kilku lat. Przykładowo, osoby szukające wsparcia w Dolnośląskim Wojewódzkim Urzędzie Pracy w 2017 r. najczęściej wybierały kursy związane z: rozwojem osobistym i karierą zawodową, szkoleniami nauczycieli i nauką o kształceniu oraz zarządzaniem i administracją.
Kursy najczęściej wybierane przez Polaków, to:
1. Kursy budowlane
6 proc. osób poszukujących pracy zapisuje się na kursy, podczas których można zdobyć umiejętności przydatne w branży budowlanej.
2. Kursy sprzedażowe
Co piąty kursant (21 proc.) rozwija swoje umiejętności sprzedażowe.
3. Kursy finansowe i księgowe
14 proc. osób podnoszących swoje kwalifikacje zawodowe rozpoczyna kursy z obszaru finansów i księgowości.
4. Kursy marketingowe
Co dziesiąta osoba zdobywająca nowe umiejętności (10 proc.) zapisuje się na kurs z marketingu, a zwłaszcza z digital marketingu i grafiki komputerowej.
5. Kursy IT
9 proc. kursantów wybiera kursy IT. Osoby myślące o zmianie pracy przeważnie zdobywają wiedzę związaną z programowaniem lub administracją IT.
6. Kursy przemysłowe
Największą popularnością wśród osób podnoszących swoje kwalifikacje zawodowe cieszą się kursy związane z pracą w branży przemysłowej, zwłaszcza dla operatorów wózka widłowego, operatorów maszyn CNC i spawalnicze. W 2020 r. pod kątem pracy w przemyśle kształciło się 28 proc. kursantów.
Kursy najczęściej wybierane przez osoby w wieku 18–29 lat
- kursy CAD/ autoCAD (z oprogramowania dla architektów)
- kursy sprzedażowe
- kursy IT
Kursy najczęściej wybierane przez osoby w wieku 30–39 lat
- kursy operatora wózka widłowego
- kursy kadrowo-płacowe
- kursy operatora CNC
Kursy najczęściej wybierane przez osoby w wieku 40–49 lat
- kursy operatora CNC
- kursy sprzedażowe
- kursy administracyjno-biurowe
Kursy najczęściej wybierane przez osoby w wieku 50–56 lat
- kursy spawalnicze
- kursy operatora wózka widłowego
- kursy sprzedażowe
Źródło: www.strefabiznesu.pl