W Polsce jak były jazdy testowe wodorowej lomotywy manewrowej z Pesy wodór (i instalację tankowania) sprowadzano z Niemiec. Na koniec sierpnia 2023 roku park samochodów wodorowych w Polsce liczył 203 pojazdy, z czego 10 to autobusy, a na całym świecie rocznie rejestyje się zaledwie kilkadziesiąt tysięcy takich pojazdów - niemal wszędzie barierą jest niemal zaporowa cena - głównie cena metali ziem rzadkich w ogniwach paliwowych. Średni koszt przejechania dla praktycznie jedynego dostępnego modelu (najtańszego) - Toyoty Mirai 100 km to ok 80 zł (co odpowiada równowartości ok 13,5 l benzyny na 100 km) - to 2,5 klasycznego samochodu. Autobus miejski zużywa ok 8kg wodoru na 100km. 8×69=552 PLN (netto), z silnikiem Diesla spala 35-50 l oleju napędowego na 100km. 50×6,2= 310 PLN (brutto). Jeśli jest to autobus hybrydowy to spalanie spada o 20-30%. Autobus wodorowy to ok 3,5 mln zł a z silnikiem Diesla to koszt 1,2 mln zł. Na plus pojazdów wodorowych jest krótki czas tankowania i zasięg (porównywalny ze spalinowymi). Ekologia jest bardzo kosztowna.
Napisany przez ~ZmotoryzowanyPatrol, 24.08.2024 20:49
Najnowsze komentarze