Wtorek, 16 kwietnia 2024

imieniny: Bernadetty, Cecyliana, Kseni

RSS

LSP w Raciborzu – szkoła dla ARTYSTÓW

19.05.2021 12:27 | 0 komentarzy | kama

Moją pasją jest sztuka… Czy w Raciborzu znajdę szkołę, w której mógłbym rozwijać swoje zainteresowania, zdobyć nowe umiejętności, a zarazem przygotować się do matury? Szukając informacji na ten temat, odkryłem, że tak! Taką szkołą jest Liceum Sztuk Plastycznych w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 przy ul. Kasprowicza. 

LSP w Raciborzu – szkoła dla ARTYSTÓW
Liceum Sztuk Plastycznych w Raciborzu fot. Gabriela Habrom-Rokosz
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Liceum Sztuk Plastycznych okazało się jedyną placówką w Raciborzu, realizującą w ciągu 5 lat program nauki liceum ogólnokształcącego, a zarazem kształcącą artystycznie. To oznacza, że mogę tu przystąpić do matury, a zarazem otrzymać dyplom plastyka. Wyruszam, aby poznać tę wyjątkową szkołę!

Bazą i podstawą zajęć artystycznych są tu lekcje rysunku i malarstwa, które odbywają się głównie w pracowni, ale jeśli jest ku temu okazja, również w plenerze. Tematy zajęć okazują się różne - od martwej natury, poprzez architekturę, pejzaż, studium modela. To obserwacja natury, ze szczególnym uwzględnieniem świadomego komponowania pracy, ustalania proporcji, stosowania zasad perspektywy i światłocienia w celu uzyskania trójwymiarowego efektu. Z kolei na zajęciach rzeźby proces tworzenia zaczyna się od rysowania, a następnie konstruowania i komponowania płaszczyzn oraz brył w oparciu o wyobraźnię i studia z natury. Na zajęciach poznajemy podstawowe materiały i techniki rzeźbiarskie, rozwijamy wyobraźnię przestrzenną, wrażliwość na formę i materiał rzeźbiarski.

Skąd jednak uczeń może czerpać wiedzę o sztuce, zarówno tej współczesnej, jak i dawnej? Temu służą zajęcia z historii sztuki, umożliwiające zdobycie wiedzy z zakresu dziejów sztuki powszechnej i polskiej. Na lekcjach historii sztuki poznajemy wybitne dzieła architektury i sztuk plastycznych, zbiory muzealne i różne kolekcje dzieł sztuki na świecie i w Polsce, odkrywamy fascynujący dorobek najważniejszych twórców na przestrzeni wieków. Ta inspirująca podróż w świat historii sztuki zaowocowała wieloma nagrodami i wyróżnieniami, które zdobyli uczniowie w ogólnopolskich konkursach (Olimpiada Artystyczna z Historii Sztuki, Konkurs z Historii Sztuki „Sztuka cenniejsza niż złoto”). Lekcje historii sztuki w raciborskim Liceum Sztuk Plastycznych to podobnie jak na innych przedmiotach nie tylko zajęcia w szkole, wśród albumów czy wyświetlanych niczym w kinie na multimedialnej tablicy dzieł, ale i częste wycieczki dydaktyczne, m. in. do Wiednia, Krakowa, Wrocławia, Katowic; zwiedzanie wystaw, wykłady prowadzone przez specjalistów, warsztaty, lekcje muzealne.

Zatem wyobraźnia i obserwacja natury to na razie dwie kwestie, które się wyróżniają. Czy jednak szkoła, z przedmiotami o tak tradycyjnych nazwach i formach kształcenia, może mnie dobrze przygotować do pracy we współczesnym, zdominowanym przez technologie cyfrowe, świecie? Postanawiam dowiedzieć się tego, odwiedzając kolejne zakamarki ceglanego gmachu przy Kasprowicza. Pracownia podstaw projektowania to miejsce, gdzie pracujemy nad rozwijaniem wyobraźni, kreatywności i umiejętności twórczego myślenia. Uczymy się przelewania swoich koncepcji na papier w postaci szkiców, rysunków i projektów, a także doskonalimy wyobraźnię trójwymiarową podczas manualnych zadań przestrzennych oraz wykorzystując techniki komputerowego projektowania. Również pracownia multimediów pozwala uczniom doskonalić warsztat w dziedzinie technik druku cyfrowego, dysponując oprogramowaniem Adobe z zakresu obróbki zdjęć oraz publishingu oraz umożliwiając tworzenie projektów na potrzeby WWW oraz druku offsetowego. Wniosek z tego taki, że prócz tradycyjnych przedmiotów, niemało czasu poświęca się w LSP na podstawy projektowania, projektowanie multimedialne czy podstawy fotografii i filmu, zatem współczesne techniki cyfrowe nie będą mi obce.

Jak jednak zdobywa się ten wymarzony dyplom plastyka? Każdy uczeń na początku nauki wybiera jedną z dwóch specjalności z przypisaną specjalizacją, z której stworzy pracę dyplomową. Pierwszą jest Fotografia i film, o specjalizacji Fotografia artystyczna, a drugą Techniki graficzne, o specjalizacji  Projektowanie graficzne. Wybór nie jest prosty, bo każda ze specjalności jest ciekawa i niesie za sobą duże możliwości; każda z nich ma także profesjonalną bazę dydaktyczną.

Programy zajęć realizowane w ramach przedmiotów: podstawy fotografii i filmu oraz fotografia artystyczna umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu historii fotografii i filmu, techniki i technologii tworzenia klasycznego oraz cyfrowego obrazu fotograficznego. Profesjonalnie wyposażona baza dydaktyczna: studio fotograficzne, ciemnia, pracownia komputerowa i audiowizualna sala dydaktyczna, stwarzają warunki do stosowania innowacyjnych metod nauczania. Priorytetowo traktowane jest kształcenie warsztatowe, tj. podczas sesji fotograficznych w studio i plenerze oraz odkrywanie tajników fotografii w ciemni fotograficznej. Indywidualizacja procesu kształcenia oraz pozytywna motywacja w formie organizacji wystaw efektów kształcenia sprzyja rozwojowi kreatywności uczniów.  Studio fotograficzne i ciemnia są po prostu imponujące! Postanawiam teraz odwiedzić pracownię grafiki, gdzie uczniowie mogą realizować działania z zakresu specjalności, jaką jest warsztat tradycyjny -  techniki graficzne. I tu kolejne zaskoczenie! Możemy poczuć się jak w dawnym warsztacie grafika, ponieważ pracownia jest wyposażona w tradycyjną prasę graficzną, umożliwiającą przenoszenie obrazu z matrycy na papier. Poznajemy tu techniki wypukłodruku, jakimi są drzeworyt i linoryt oraz wklęsłodruku, jakim jest tak zwana „sucha igła” i mezzotinta. Oprócz tajników wiedzy z zakresu procesów wynikających z tradycyjnego warsztatu graficznego, uczniowie poznają także różna oblicza grafiki komputerowej, co świetnie przygotowuje do pracy, w której często łączy się tradycyjny warsztat z cyfrowymi możliwościami.

Interesujące pracownie, różnorodne przedmioty, zarówno artystyczne, jak i ogólnokształcące (tak, matematyka, język polski, angielski, francuski, historia itp. też znajdują się w planie lekcji ucznia LSP) to jednak nie wszystko. Okazuje się, że Liceum Sztuk Plastycznych to nie tylko nauka w szkolnych murach, ale i częste zajęcia w plenerze oraz możliwość brania udziału w rozmaitych wydarzeniach artystycznych, wycieczkach dydaktycznych, warsztatach plastycznych i muzealnych, a także Międzynarodowych Tygodniach Sztuki Dzieci i Młodzieży w Niemczech. Od 2011 roku uczniowie odwiedzili Wiedeń, Drezno, Paryż, Rzym, Wrocław, Warszawa, Kraków i wiele, wiele innych! Nauczyciele starają się maksymalnie wykorzystywać potencjał każdego ucznia, a także jego zainteresowań i predyspozycji. Regularnie organizowane są przeglądy oraz wystawy prac uczniów. Wielu z nich odniosło sukcesy w ogólnopolskich konkursach i olimpiadach przedmiotowych czy zostało stypendystami Prezesa Rady Ministrów. Dziś absolwenci z powodzeniem prowadzą własne firmy fotograficzne i graficzne. Niektórzy kontynuują naukę, studiując między innymi architekturę, rzeźbę, grafikę, historię sztuki, edukację artystyczną, konserwację dzieł sztuki, ale też bardziej egzotyczne kierunki jak na przykład… japonistyka. Spotkać ich możemy w pracowniach i na korytarzach Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, w Warszawie, Krakowie czy Katowicach, Uniwersytecie Śląskim czy Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, jak i w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie – tu absolwentka raciborskiego „Plastyka” zajmuje się charakteryzacją… Bo absolwenci LSP to wyjątkowe młode osoby - twórcze, kreatywne, o wielkim potencjale, o których jeszcze nieraz usłyszymy!

/Materiały prasowe/