Dyrektor chwali załogę DPS-u
Niedawno do naszej redakcji trafił anonimowy list, w którym autor poddaje w wątpliwość to, czy na terenie Domu Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II w Gorzycach przestrzegane są wszystkie procedury sanitarne, w tym dotyczące zachowania dystansu między niektórymi pracownikami oraz tymi pracownikami a mieszkańcami. Autor wyraził też wątpliwość czy dyrekcja DPS-u panuje nad sytuacją. W odpowiedzi na te zarzuty:
GORZYCE List, w którym jego autor zarzuca, że dwóch pracowników DPS-u w Gorzycach nie przestrzega zasad profilaktycznych, narażając tym samym na niebezpieczeństwo mieszkańców, wydał się o tyle zaskakujący, że gorzycka placówka wydaje się dobrze radzić sobie z epidemią i ma realny sukces w jej przeciwdziałaniu. Przypomnijmy, że pod koniec marca do placówki z leczenia szpitalnego w Wodzisławiu wrócił jeden z mieszkańców. Zgodnie z wprowadzonymi przez placówkę, jeszcze przed wybuchem epidemii w naszym kraju, procedurami bezpieczeństwa, mieszkaniec ten trafił najpierw do izolatki. Dzięki temu, jak wyjaśnia kierownictwo DPS-u, nie miał on kontaktu z innymi mieszkańcami, a obsługiwali go tylko wytypowani pracownicy, którzy zachowywali względy bezpieczeństwa. Na ile było to roztropne działanie, okazało się kiedy kilka dni później na terenie wodzisławskiego szpitala, z którego wrócił ów mieszkaniec, wybuchło ognisko epidemii. Wtedy mieszkańcowi pobrano wymaz. Po wykonaniu testu na koronawirusa okazało się, że jest zakażony. Mieszkaniec trafił do szpitala zakaźnego a pracownicy, którzy mieli z nim kontakt trafili na obowiązkową kwarantannę – 12 osób odbyło ją na terenie DPS-u, 9 w miejscu zamieszkania. 61 innych pracowników przez tydzień całodobowo przebywało z mieszkańcami. Dzięki tym i wielu innym zabiegom, koronawirus po DPS-ie się nie rozprzestrzenił. A przykłady z kraju i zagranicy pokazują, że wystąpienie koronawirusa w takich miejscach jest dosłownie zabójcze dla ich lokatorów, którzy są przecież starszymi i zazwyczaj schorowanymi ludźmi.
W związku jednak z alarmistycznym tonem listu, którego autor przestrzegał przed wybuchem ogniska epidemii właśnie na terenie DPS-u, zadaliśmy dyrekcji DPS-u pytania dotyczące tego, czy dyrekcja DPS ma na pewno pod kontrolą to, czy cały personel stosuje się do działań profilaktycznych, w jaki sposób realizowane są owe działania profilaktyczne na terenie DPS-u i na czym one polegają, oraz jakie obowiązki spoczywają na pracownikach DPS-u w kontekście działań profilaktycznych i na czym polegają działania profilaktyczne w odniesieniu do pracowników DPS-u?
W odpowiedzi dyrektor DPS-u Ryszard Nawrocki wymienił wszystkie działania profilaktyczne i wyjaśnił, że przynoszą one pozytywne efekty. – Najlepszym tego przykładem jest okres, kiedy personel opiekował się chorym na COVID-19 mieszkańcem i tylko stosowanie ostrego reżimu sanitarnego nie dopuściło do transmisji wirusa na pozostałą społeczność. Personelowi należą się słowa uznania za świadome, skuteczne działania i ciężką pracę w tych nowych, dotychczas nie znanych warunkach – podkreśla dyrektor Nawrocki. Jak zapewnia, cały personel jest świadomy miejsca, w którym pracuje i wypełnia swoją misję z oddaniem i poświęceniem. Pracownicy swoje obowiązki wykonują wzorowo i sumiennie. Organizacja pracy i profesjonalne postępowanie personelu, stosowanie przez wszystkich pracowników, bez wyjątku, przyjętych procedur profilaktycznych daje efekty środowiska wolnego od koronawirusa – zapewnia dyrektor placówki. Dodaje też, że działania profilaktyczne w DPS Gorzyce znacznie wyprzedzały polecenia i rekomendacje, jakie jednostka otrzymywała od Wojewody Śląskiego i Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.(art)
Działania profilaktyczne realizowane na terenie DPS-Gorzyce i obowiązki pracowników:
- Pracownicy po przekroczeniu bramy DPS-Gorzyce wycierają buty na matach do dezynfekcji obuwia i dezynfekują ręce, mierzą temperaturę ciała. Pracownicy z gorączką i jakimikolwiek objawami przeziębienia nie przychodzą do pracy.
- Pracownicy pracujący w bezpośrednim kontakcie z mieszkańcami zaraz po przyjściu do pracy w szatni zakładają jednorazowe ubrania ochronne, maseczki i rękawiczki, które w tym samym dniu na koniec pracy wyrzucają.
- Wszyscy pozostali pracownicy pracują w fartuchach jednorazowych, stosują maseczki ochronne na twarz, czepki na głowę i przestrzegają zasad bezpiecznego kontaktu oraz dezynfekcji.
- Zakazuje się pozostawiania telefonów komórkowych na powierzchniach ogólnodostępnych, ponieważ są doskonałymi przekaźnikami wirusów, co zostało udowodnione.
- Po każdym posiłku naczynia i sztućce mieszkańców są wyparzane.
- W pokojach tzw. socjalnych nie mogą przebywać więcej niż 2 osoby.
- Na powierzchniach stołów nie mogą pozostawać w otwartej przestrzeni produkty, nie zjedzone kanapki, resztki posiłków. Produkty pracowników mogą być tylko w lodówce.
- Wszystkie zabiegi pielęgnacyjne i medyczne wykonywane są w sposób ograniczający kontakt z podopiecznym „twarzą w twarz”. Jeśli jest to możliwe (biorąc pod uwagę stan zdrowia mieszkańca) to mieszkańcy są zachęcani do założenia maseczki na czas wykonywania toalety.
- Mieszkańcy, którzy z powodów medycznych są wysyłani na Izbę Przyjęć lub SOR i wracają z powrotem do Domu odbywają 14 dniową kwarantannę – pobyt w pokoju jednoosobowym lub w izolatce (jeśli mieszkaniec zajmuje pokój dwuosobowy). Wobec mieszkańca odbywającego kwarantannę stosujemy podwyższony reżim sanitarny: kombinezon, rękawiczki, maseczka, ochrona na oczy i obuwie.
- Toalety i ubikacje personelu są dezynfekowane częściej niż zwykle, stale dezynfekuje się na mokro klamki, drzwi, przycisków w windach.
- Na terenie całego Domu na każdym segmencie, przed wejściem do pomieszczeń zwłaszcza takich jak: jadalnie, kaplica, i innych zamontowano dozowniki z płynem i żelem dezynfekcyjnym.
- Dom wyposażono w dodatkowy sprzęt taki jak: np. generatory ozonu systematycznie używane do dezynfekowania pomieszczeń.
- Nowo przyjmowani mieszkańcy oraz mieszkańcy po powrocie ze szpitala umieszczani są w izolatkach na okres 14 dni, a personel w kontakcie z nimi przestrzega ustalonych procedur.
- Realizacja usług dla mieszkańców odbywa się w ramach społeczności danego segmentu i jest tak zorganizowana, aby mieszkańcy i personel danego segmentu nie stykali się ze społecznością innego segmentu, żeby nie doszło do transmisji wirusa. Mieszkańcy używają maseczek na twarz, dezynfekują ręce
Najnowsze komentarze