Nowy market zablokuje skrzyżowanie?
Na terenie powiatu powstały w ostatnim czasie nowe markety, kolejne są w planach. My wzięliśmy pod lupę rozwiązania komunikacyjne, które wiążą się z ich budową.
RADLIN, WODZISŁAW ŚL., RYDUŁTOWY Najwięcej wątpliwości zdają się budzić plany budowy nowego marketu w centrum Radlina przy największym skrzyżowaniu ze światłami. Market ma powstać przy kwartale ulic Hallera i Rogozina, czyli przy drogach, które obecnie już się korkują. - W fazie projektowej jest market przy ulicy Hallera i Rogozina. Powiat w tym zakresie także zatwierdził odpowiedni projekt. Wyjazd na te ulice będzie się odbywał swobodnie w obu kierunkach. Natomiast na ulicy Hallera od skrzyżowania z sygnalizacją świetlną przewidziano krótki pas dla skrętu w lewo na teren parkingu - informuje Magdalena Kozielska ze Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śl.
Radlin nie kryje zaniepokojenia. Głównie tym, że krótki lewoskręt na ul. Hallera, który zacznie się zaraz za światłami, może nie wystarczyć. I że w sytuacji, gdy kilka samochodów będzie chciało zjechać ze skrzyżowania na teren marketu, to nie wszystkie zmieszczą się na pasie do lewoskrętu i zwyczajnie zablokują ruch. - Obawiamy się, że takie rozwiązanie komunikacyjne doprowadzi do tego, że skrzyżowanie będzie nieprzejezdne - mówi wprost Zbigniew Podleśny, wiceburmistrz Radlina. - W naszej opinii rozwiązanie, które zatwierdziło starostwo, jest optymalne z punktu widzenia inwestora, ale nie z punktu widzenia mieszkańców. Inwestor nie został tu zobowiązany do praktycznie żadnych robót. Co nam po krótkim lewoskręcie na ul. Hallera, jeśli w żaden sposób nie zostanie przygotowana ul. Korfantego - dodaje wiceburmistrz, który o uzgodnieniach między inwestorem a starostwem dowiedział się dopiero od inwestora. - Gdybyśmy wiedzieli wcześniej, że uzgodnienia są prowadzone, zareagowaliśmy szybciej - podkreśla.
Market przy urzędzie
Nowy market - prawdopodobnie Lidl - ma powstać w Radlinie przy urzędzie miasta. - Prowadziliśmy tam negocjacje z inwestorem i dało się nam uzyskać bardzo daleko idące modyfikacje całego skrzyżowania - mówi wiceburmistrz Radlina.
W pierwszej kolejności inwestor nie planował zmian w układzie skrzyżowania. Planował jedynie włączyć się w obecny układ. - W stosunku do pierwotnych zamierzeń inwestora uzyskaliśmy bardzo dużo. Powstanie osobny lewoskręt, droga zostanie poszerzona o jedną trzecią i wyprofilowana, przez co stanie się bardziej bezpieczna. Będzie też nowy chodnik i nowy wjazd w osiedle Damrota. Zmiany obejmą duży teren. Za całość prac zapłaci inwestor. Zdajemy sobie sprawę, że to dla niego kosztowne roboty, ale jeśli market ma funkcjonować przez lata, to nie możemy pozwolić sobie na to, by teraz minimalizować koszty inwestora, a później borykać się problemami komunikacyjnymi - uważa Zbigniew Podleśny.
Otwarcie w Wodzisławiu
Kilka dni temu przy ul. Witosa i Młyńskiej w Wodzisławiu został otwarty market Lidl. Miasto uczestniczyło w ustaleniach dotyczących organizacji ruchu. - Na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej między urzędem a inwestorem zostało podpisane stosowne porozumienie, w którym obie strony zobowiązały się do wykonania ustalonych zadań. Inwestor m.in. poszerzył graniczącą z terenem inwestycji ulicę Młyńską tak, by umożliwić osobom korzystającym z tej drogi swobodny przejazd - wyjaśnia Anna Szweda-Piguła z wodzisławskiego urzędu miasta.
W Rydułtowach na plus
Dużym przedsięwzięciem była budowa marketu Aldi w Rydułtowach, który powstał naprzeciwko urzędu miasta. - Łączyła się nie tylko z przebudową zjazdu od ul. Ofiar Terroru, ale także dojazdu od ulicy Engelsa. W ramach projektu przebudowano dość ruchliwe skrzyżowanie Engelsa z ulicą Tetmajera i Bohaterów Warszawy. Nietypowy układ wlotów na nim spowodował, że znalezienie rozwiązania nie było łatwe, zatem zmieniono znacząco jego geometrię, w szczególności zmieniono pierwszeństwo podporządkowując ul. Tetmajera do poszerzonej ul. Engelsa. Naszym zdaniem uzyskano efekt poprawy czytelności skrzyżowania i zmniejszenia prędkości, co znacząco poprawiło bezpieczeństwo. W rejonie marketu zastosowano mini rondo, które jest także elementem uspokojenia ruchu - wylicza Magdalena Kozielska ze Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śl.
Również Rydułtowy są zadowolone z istniejącego rozwiązania. - Inwestor, który wyraził chęć budowy tego obiektu, musiał uporać się z problemem dojazdu ciężkich samochodów zapewniających stałe dostawy towaru. Ulica Ofiar Terroru, która jest naturalnym ciągiem komunikacyjnym w centrum Rydułtów, nie mogła być wykorzystana do tego celu, ponieważ nałożono na nią ograniczenia co do ciężaru pojazdów, jakie mogą się po niej poruszać. Alternatywą dojazdu do marketu Aldi okazała się ulica Engelsa, która musiała zostać poszerzona i przebudowana. Rozmiar i charakter przebudowy został narzucony przez miasto Rydułtowy - podkreśla Artur Charendarczyk z rydułtowskiego Urzędu Miasta. Dodaje, że inwestorowi wskazano również konieczność przebudowy skrzyżowania ulic: Plebiscytowej, Bohaterów Warszawy, Tetmajera i Engelsa. - Tym samym inwestor marketu wykonał na swój koszt inwestycję, na którą miasta nie byłoby stać jeszcze przez długie lata. Inwestycja umożliwiła także uporządkowanie terenów wzdłuż ulicy Engelsa. Dobiega końca przebudowa parkingu na skrzyżowaniu ulic Plebiscytowej i Engelsa, uprzątnięty został odcinek pobocza wzdłuż ulicy Engelsa. Tak więc kolejny fragment Rydułtów został uporządkowany - puentuje Artur Charendarczyk.
(mak)
Najnowsze komentarze