Czwartek, 25 kwietnia 2024

imieniny: Jarosława, Marka, Elwiry

RSS

Leon Fiołka nazwał poprawki Lenka i Szukalskiej do budżetu szczytem manipulacji

03.02.2021 19:40 | 5 komentarzy | ma.w

Były przewodniczący rady Raciborza wystąpił na środowej sesji budżetowej (trwa od godz. 16.00, tekst powstał o godz. 19.40) z wykazem uwag pod adresem propozycji klubów radnych Mirosława Lenka i Anny Szukalskiej. W jego ocenie planują oni dochody z sufitu, a zapomnieli, że niedawno przegłosowali obniżkę podatków i brak regulacji w gospodarce odpadami (sprawa nieruchomości niezamieszkałych).

Leon Fiołka nazwał poprawki Lenka i Szukalskiej do budżetu szczytem manipulacji
Leon Fiołka radny Raciborza
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Pełna treść wystąpienia radnego Leona Fiołki z klubu radnych NaM/PiS/Anna Ronin

Szanowna Rado!

W pierwszej części sesji budżetowej (27.01.2021) zostały przedstawione przez dwa kluby radnych propozycje zmian do uchwały budżetowej w kwocie aż 6 810 000 zł, przy czym 3 777 000 zł przewidziano poprzez zmianę wnioskowanych zadań zaproponowanych w projekcie uchwały budżetowej, a pozostałe 3 033 000 zł poprzez zwiększenie dochodów zawartych w projekcie budżetu. Zwracam uwagę, iż projektowane dochody z podatku od nieruchomości zostały w projekcie budżetu zaplanowane przy przewidywanym wzroście stawek podatku od nieruchomości o 3,9%. Ten wzrost nie został przez te kluby zaakceptowany i obniżono go do 2%, a tym samym zmniejszono projektowane dochody z tego tytułu o ok. 700 tys.

W przedstawionej na sesji propozycji zmian do projektu budżetu zaproponowano dodatkowo zwiększenie dochodów w tych pozycjach o 1 833 000 zł, czyli ma się znaleźć łącznie 2,5 mln zł. W mojej ocenie to szczyt manipulacji !!! Podobnie było z opłatami za śmieci, gdzie nie zaakceptowano wyłączenia posiadłości niezamieszkałych z gminnego system zagospodarowywania odpadów ani nie podniesiono stawek do 23,25 zł/osobę, ale wprowadzone zostały wymagane ustawą ulgi za kompostowanie. Do gospodarki śmieciowej trzeba będzie więc dopłacać z innych środków ok. 1,2 mln zł.

Również wzrost udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych, aż o 1 200 000 zł przy istniejącej pandemii i recesji gospodarczej jest przyjęty z "sufitu" i tylko po to, aby udawać, iż przedstawione propozycje nie naruszają ustawy o finansach publicznych, czyli art. 240 tej ustawy.

O zaproponowanych przesunięciach już sporo powiedziano, ale też muszę zwrócić uwagę na kilka spraw i tak na przykład:

- 300 tys. na PSP niech da powiat, tak jak zaproponowali radni przy zamurowaniu okien i drzwi parteru w starym szpitalu, i przypominam, iż to dotyczyło tej części, która nie została kupiona przez naszego lokalnego inwestora

- także proponuje się odstąpienie od budowy szatni dla LKS Brzezie, a przecież to było obiecane już przez poprzednich włodarzy. Obecny obiekt grozi katastrofą budowlaną. Szczegóły znajdą radni w przesłanym apelu zarządu LKS Brzezie i pani dyrektor przedszkola nr 16 z Brzezia

- również odejście od kompleksowego remontu i modernizacji obiektu na ul. Srebrnej i odgrzanie starej koncepcji z 2012, która już wtedy była nierealna do realizacji pod względem kosztowym i lokalizacyjnym.

To jeśli chodzi o składowe propozycji zmian przedstawionych przez kluby.

Teraz pozwolę sobie przejść do meritum, czyli do procedowania zmian w projekcie budżetu.

Przy takim niefrasobliwym i nieprofesjonalnym podejściu do projektu budżetu dodatkowo wmawiając, iż dalej mamy do czynienia z budżetem prezydenta jest w mojej ocenie co najmniej niepoważne.

Mimo iż w tych klubach mamy doświadczonych samorządowców i ludzi z wykształceniem prawniczym to nie respektuje się podstawowych, określonych w ustawach i uchwałach związanych z procedowaniem budżetu, przepisów.

Zacznę od podjętej przez nas uchwały nr VIII/110/2019 w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, która obowiązuje i jest konsekwencją ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o finansach publicznych, gdzie w:

§3.2. Komisje Rady Miasta odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej wraz z wnioskami odnośnie ewentualnych zmian. Opinie przekazywane są niezwłocznie Prezydentowi Miasta Racibórz.

§3.3. Prezydent Miasta Racibórz po zapoznaniu się z opiniami Komisji Rady Miasta oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w terminie do 7 dni może dokonać autopoprawek w projekcie uchwały budżetowej. Swoje stanowisko przedkłada na sesji budżetowej.

Niestety ta procedura nie została zachowana i jedynie ustnie sformułowano pytania do prezydenta dotyczące uszczegółowienia niektórych działów, na co radni uzyskali pisemną odpowiedź.

Również ustawa o samorządzie gminny w art.60 ust 2 mówi, iż wyłącznie do kompetencji wójta/burmistrza/prezydenta należy zgłaszanie propozycji zmian w budżecie gminy.

W ustawie o finansach publicznych art. 233 mówi, iż inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej, prowizorium budżetowego i o zmianie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego. W kolejnym artykule 240 ust. 2 tej ustawy czytamy, że bez zgody zarządu organ stanowiący samorządu nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednoczesne zwiększenie deficytu budżetu.

Dlatego nie mogę głosować za zaproponowanymi przez klub Razem dla Raciborza i klub Niezależnych Michała Fity propozycjami zmian. Nie będę również zdziwiony, gdy tak zmodyfikowany przez te kluby budżet zostanie zakwestionowany przez RIO.

Leon Fiołka, radny

Racibórz, 3.02.2021