O potrzebie zmian rozkładu jazdy autobusów, czyli 10 próśb do MZK
Zwracam się z propozycjami do Międzygminnego Związku Komunikacyjnego w sprawie nowego rozkładu jazdy oraz ze sprawami związanymi z nim – apeluje do MZK Jarosław Polok z Towarzystwa Entuzjastów Kolei. Treść pisma trafiła również do naszej redakcji. Poniżej w całości publikujemy jego treść.
Wnoszę o:
1. Skomunikowanie autobusów w weekend z Jastrzębia-Zdroju przez Pawłowice do Strumienia na pociąg do Wisły "Kubalonka" tam i z powrotem. Pociąg ze Strumienia do Wisły wyrusza o 8:18, a wraca o 19:53. Takie skomunikowanie oraz jego rozpropagowanie wypełni Wam autobus i będzie to kurs w pełni dochodowy. Dodatkowo zwiększy u ludzi zainteresowanie transportem publicznym.
2. Skrócenie trasy i zwiększenie ilości kursów linii E3 do Wodzisławia PKP oraz skomunikowanie go z największą ilością kursów pociągów. Ludzie i tak wybierają kolej, gdyż jest tańsza, szybsza i wygodniejsza od autobusu. Dodatkowo dublowanie linii na odcinku Wodzisław - Rybnik zwiększa koszt utrzymania MZK. Miasto Wodzisław i Rybnik nie należą do MZK i nie dopłacają do kursu, przez co E3 na tym odcinku jest deficytowa, a deficyt ten muszą pokrywać członkowie MZK. Można również zmienić kierunek z Rybnika na Radlin, Pszów i Rydułtowy jako linia pośpieszna i dodatkowo można uzyskać niezłe połączenie z Raciborzem poprzez linię raciborską nr 14. https://www.nowiny.pl/146035-list-do-redakcji-o-komunikacji-publicznej-w-miescie-radlin.html
3. Dodanie przystanku Wodzisław PKP do linii 130 i skomunikowanie z koleją, co zwiększy ilość pasażerów o przesiadających się dalej na kolej.
4. Zmianę linii 131 z kierunku na Rybnik po przystanku Obszary PKP lub Obszary Wiadukt na kierunek Radlina, Rydułtów i Pszowa. Rybnik nie jest miastem zrzeszonym w MZK i nie dokłada się do tych autobusów. Pasażerowie jadący w kierunku Rybnika spokojnie mogą się przesiąść na SKM Rybnik - Radlin Obszary - Wodzisław Śląski na przystankach Wodzisław PKP oraz Obszary PKP czy Obszary Wiadukt. Miasto Jastrzębie kompletnie nie ma bezpośredniego połączenia z miastami Pszów, Radlin i Rydułtowy (a są w tym samym związku MZK, co dziwne), dodatkowo również można wykorzystać jako połączenie do Raciborza, wykorzystując linię raciborską nr 14. http://pk-raciborz.pl/files/0503201801.pdf
5. Wydłużenie linii 132 do Wodzisławia PKP i skomunikowanie go z koleją. Takie rozwiązanie zwiększy ilość pasażerów, którzy chcą pojechać dalej koleją, a nie tylko dojechać do Wodzisławia Śląskiego.
6. Skomunikowanie linii 120 i 122 z koleją w Zebrzydowicach. Takie rozwiązanie zwiększy zainteresowanie w/w liniami oraz przychód z biletów.
7. Zrobienie przystanku obok nowego zakładu JSW SA na KWK Bzie Dębina, gdyż już teraz jest potrzeba transportu do i z pracy dla ludzi zatrudnionych na powierzchni tej kopalni, a od stycznia szybem zacznie być prowadzona regularna jazda ludzi około 1000 pracowników. W tej chwili już można by zatrzymywać autobusy linii 110 i 126 tak, aby dotychczasowi pracownicy mogli korzystać z komunikacji zbiorowej, a w przyszłości zwiększyć ilość kursów w inne rejony miasta i nie tylko.
8. Wydłużenie kursu linii 107 - utworzenie nowego przystanka na ulicy Szotkowickiej w kierunku byłego przystanka kolejowego Jastrzębie Szotkowice da mieszkańcom nowego osiedla domków jednorodzinnych z możliwość korzystania z usług MZK. Dodatkowo połączenie tej linii z linią 108 na Moszczenicę Piaski z dodaniem przystanku w Gołkowicach Żabkowie na skrzyżowaniu ulic 1 Maja i Dworcowej skomunikowałoby lepiej Jastrzębie z gminą Godów nie tylko poprzez komunikację powiatu Wodzisław, która jeździ do Jastrzębia, ale i z autobusami kończącymi bieg w tym miejscu. Po prostu zrobić pętlę, w której tymi samymi wozokilometrami lepiej i taniej obsłużymy ten obszar Jastrzębia.
9. Uruchomienie nocnego kursu około godziny 1:00 i 2:30 obsługujące kopalnie i ich ruchy KWK Zofiówka-Boronia-Jastrzębie i Pniówek z przejazdem przez główne osiedla Jastrzębia jako kurs powrotny z pracy na zmianę na 18:00. Takie rozwiązanie umożliwi korzystanie pracowników JSW z komunikacji miejskiej na - zmianę 18:00 oraz zwiększy udział zakupu biletu miesięcznego u ludzi pracujących w systemie zmianowym, dodatkowo zmniejszy hałas na drogach i zanieczyszczenie środowiska. Pozostali mieszkańcy miasta również mogą skorzystać, gdyż po godzinie 23 nie mają szans niczym dojechać. Autobusy takie jeździły współpracy z JSW - dlaczego ta współpraca nie jest kontynuowana?
10. Jeśli którykolwiek kurs w kierunku Wodzisławia Śląskiego kończyłby bieg na przystanku Wodzisław PKP, nie ma problemu z postojem obok dworca, czego nie można powiedzieć o przystanku Wodzisław Dworzec Autobusowy, na którym brakuje miejsc postojowych dla autobusów.
Komentarze
14 komentarzy
@maziizam i TEKowcy nie poniżajcie mieszkańców Jastrzębia i nie zmuszajcie ich do dojeżdżania na pociągi na jakiś przystanek na wsi w Pawłowicach. Oni już naprawdę są tak sponiewierani, że nie chcą aby było głośno o ich wykluczeniu komunikacyjnym. Wolą cichutko dostać się do Rybnika czy Wodzisławia i tam w cywilizowanych warunkach wsiadać do pociągów. Naprawdę nie potrzebują tak głupich pomysłów jak dojazdy do Pawłowic... skąd obecnie nie odjeżdża żaden pociąg, a jeśli już ten przystanek powstanie to można się stamtąd wydostać Kubalonką która kursuje tylko w święta i weekendy. Pomysł osób odrealnionych... ;(((
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia danych osobowych
Niestety trolom z Jastrzębia przeszkadzają nawet dobre pomysły jakie proponuje TEK np. dla przystanku Pawłowice Centrum(Studzionka)
rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/powstaje-przystanek-pawlowice-centrum-na-razie-dla-jednej-pary-pociagow-114814.html
Nikt się nie liczy z takim dziwnym tworem jak TEK.
Przedstawiciele tej sekty nawet są WYPRASZANI z róznych debat, obrad, bo nie umieją się zachować.
Po co takie, nieliczące się i marginalne stowarzyszenia, wpieprzają sie w poważne sprawy?
cocolino - to jedynie świadczy o tym, że gminy źle funkcjonują. byłbym dociekliwy i zapytał oto jaką drogę przeszedł dany wniosek. faktem jest, że mzk nie dokonało ani rewolucji (jak sugerują) ani ewolucji - jak dla mnie uwstecznili się
Było posłane do wszystkich gmin związku MZK, gmin ościennych do których jeździ MZK, firm: JSW, PLK, KŚ, PR, IC oraz mediów. Po prostu chodziło o to aby się wszyscy w to włączyli i wspólnie coś poprawili na lepsze, a MZK to olało i zrobiło po swojemu czyli obcięli kursy zmienili nazwy itd. Czyli postępują podobnie jak PKS i wróżę im podobnie jak PKS-om upadek.
@cocolino - na miejscu autora tych propozycji zapytałbym w gminach czy MZK przekazało takie zapotrzebowanie do gmin i jak gminy ustosunkowały się do problemu. Wtedy może być ciekawie ;-) Druga kwestia to czy przedstawiciele tych gmin mieli bezpośredni dostęp do składanych propozycji czy robiły to tylko władze MZK?