Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

E-nauczanie w rybnickim IV LO czyli informatyczna nowoczesność

26.01.2018 19:22 | 0 komentarzy | pm / IV LO

Szkoła posiada 32 wielofunkcyjne urządzenia i dwie specjalne szafy na kółkach ładujące sprzęt.

E-nauczanie w rybnickim IV LO czyli informatyczna nowoczesność
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Wdrożenie nowatorskich rozwiązań usprawniło komunikację w szkole. Dzięki nim rozwiązał się problem skomplikowanej administracji komputerami. Dostępne w systemie dokumenty, prezentacje i formularze pozwalają na łatwą ewaluację zajęć czy szkolnych inicjatyw, zintegrowany kalendarz zaś – na sprawne planowanie szkolnych wydarzeń, do których mają dostęp wszyscy użytkownicy.
Szkoła posiada 32 wielofunkcyjne urządzenia i dwie specjalne szafy na kółkach ładujące sprzęt. Daje to możliwość przewożenia z klasy do klasy i realizacji zajęć w różnych salach na jednym piętrze. Każda szafka mieści 16 urządzeń, które ładują się w tym samym czasie. Cała społeczność szkolna ma adres mailowy i dostęp do wszystkich narzędzi. Administrator nadaje i cofa uczniowi uprawnienia – jeśli ten np. zmienia lub kończy szkołę.
– Nowa technologia stała się też motywacją dla nauczycieli do doskonalenia swoich umiejętności w zakresie technologii. Kontakt z uczniami został znacznie ułatwiony, pojawiła się także możliwość realizowania nowoczesnych zadań domowych oraz innych sposobów sprawdzania wiadomości ucznia w formie zdalnej. Uczniowie mogą udostępniać swoje zadania nauczycielom na wspólnym dysku – dodaje dyrektor placówki.
Główną motywacją do wdrożenia w IV LO opisanych rozwiązań była chęć dokonania postępu w nauczaniu poprzez wykorzystanie nowych technologii w procesie edukacji. Szkole zależało też na usprawnieniu realizacji projektów międzynarodowych e-Twinning.
– Nauczyciele i uczniowie każdego dnia znajdują nowe zastosowania dla wprowadzonych rozwiązań, rozwijają swoją kreatywność, czerpiąc satysfakcję z otwierających się przed nimi możliwości – podkreśla Wojciech Świerkosz, zastępca prezydenta Rybnika, który odwiedził uczniów chwałowickiego liceum w trakcie zajęć.

***

IV Liceum Ogólnokształcące w Rybniku zostało założone 27 lat temu i obecnie uczy się w nim 332 uczniów. W ostatnich latach nastąpił intensywny rozwój szkoły. Organizowane są inicjatywy dla młodzieży, takie jak wyjazdy zagraniczne czy udział w prestiżowych konkursach. Szkoła każdego roku angażuje się także w globalne projekty e-Twinning o edukacyjnym charakterze, polegające na wymianie informacji podczas spotkań on-line ze szkołami partnerskimi z całego świata.
IV Liceum Ogólnokształcące z Rybnika już po raz 3 zostało uczestnikiem projektu “Water is life”, którego finałem jest udział w międzynarodowej konferencji naukowej w Tokyo w Japonii, w lipcu 2018 r. Tam też młodzi ludzie zaprezentują swoje działania jako jedyni reprezentanci Polski. Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem „Water is life – the local approach”. Licealiści postanowili więc przyjrzeć się zbiornikowi elektrowni w Rybniku i przedstawić jego rolę z technologicznego oraz środowiskowego punktu widzenia. Do tematu podeszli ambitnie – chcieliby bowiem do swojej pracy dołączyć własne badania. Postanowili więc zwrócić się o pomoc do badaczy z Politechniki Ślaskiej z Katedry Biotechnologii Środowiskowej.
Kadra szkoły ma też na swoim koncie autorski projekt pt. “MIT Labs: Teach Outside the Box. Motivation, Innovation and Technology as the Key Elements in the Teaching Process”, którego celem jest wzbudzenie większej motywacji uczniów do nauki poprzez wykorzystywanie innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych.