Prezydenci na wózkach czyli Rybnik ma być przyjazny osobom niepełnosprawnym [ZDJĘCIA, FILM]
W Rybniku mieszka przeszło 16 tys. osób o różnym stopniu niepełnosprawności, zarówno ruchowej jak i intelektualnej.
Materiał wideo:
Z jakimi problemami borykają się na co dzień osoby niepełnosprawne, poruszające się w przestrzeni miejskiej? Na własnej skórze mogli się o tym przekonać pracownicy urzędu miasta i jednostek miejskich, zajmujący się projektowaniem i utrzymaniem infrastruktury miejskiej, biorący udział w zorganizowanym dla nich ćwiczeniu.
Organizatorem spotkania były władze miasta Rybnika oraz Zespół Szkół r 6, który kształci uczniów z niepełnosprawnościami. W spotkaniu, poza prezydentami miasta, uczestniczyli pracownicy Urzędu Miasta oraz przedstawiciele jednostek miejskich zajmujący się projektowaniem i utrzymaniem infrastruktury miejskiej. Spotkanie w magistracie było znakomitą okazją do zaprezentowania niepełnosprawności z jaką stykają się zarówno uczniowie szkoły jak i mieszkańcy miasta. Skala problemu jest poważna. Według danych w naszym kraju liczba osób z niepełnosprawnością waha się w granicach od 4,7 do 7,7 miliona osób. W Rybniku mieszka w sumie przeszło 16 tys. osób o różnym stopniu niepełnosprawności, zarówno ruchowej jak i intelektualnej.
Według danych w naszym kraju liczba osób z niepełnosprawnością waha się w granicach od 4,7 do 7,7 miliona osób
Ta ostatnia dotyczy osób z zaburzeniami myślenia abstrakcyjnego, problemami w planowaniu, wyciąganiu wniosków czy analizowaniu. Jak mówiła w trakcie spotkania dyrektor Zespołu Szkół nr 6 Grażyna Adamczyk niepełnosprawność to nie tylko efekt dziedziczenia, wad wrodzonych, ale także nabytych urazów. Żyjemy coraz dłużej. Nasze społeczeństwo starzeje się, a wraz z wiekiem często pojawiają się problemy motoryczne. Poza tym często bywa tak, że to samo społeczeństwo narzuca normy, którym nie są w stanie podołać osoby niepełnosprawne. Odniosła się do testu potwierdzającego kompetencje zawodowe uczniów. Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną pobierająca naukę w szkole zawodowej ma co prawda więcej czasu na jego rozwiązanie, natomiast zakres tematyczny pytań często wkracza nie tylko poza możliwości osób niepełnosprawnych, ale także osób w będących w tzw. normie intelektualnej.