Czwartek, 18 kwietnia 2024

imieniny: Apoloniusza, Bogusławy, Gościsława

RSS

Drony PKP Cargo pilnują pociągów - zobacz zdjęcia

05.09.2015 12:45 | 0 komentarzy | ż

PKP CARGO rozpoczęło w wakacje regularne wykorzystywanie zakupionych dronów do zabezpieczania swoich pociągów i terenów kolejowych. Po zakończeniu kilkumiesięcznych testów, drony zakupione przez PKP CARGO są wykorzystywane na teranie całego kraju, ze szczególnym uwzględnieniem województwa śląskiego.

Drony PKP Cargo pilnują pociągów - zobacz zdjęcia
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Bezzałogowce są obsługiwane przez specjalnie przeszkolonych operatorów, którzy zdali egzaminy państwowe i uzyskali certyfikaty Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Wykorzystanie nowoczesnych urządzeń to element walki z kradzieżami ładunków. Dzięki podjętym przez PKP CARGO inicjatywom, w pierwszym półroczu straty z tytułu kradzieży towarów z pociągów zostały ograniczone o blisko 60 proc.

Zabezpieczając swoje pociągi, PKP CARGO kładzie nacisk przede wszystkim na zapobieganie. Przewoźnik współpracuje ze Strażą Ochrony Kolei i Policją, w gestii których leży ściganie sprawców przestępstw. W 2014 roku wewnątrz PKP CARGO powołano specjalny Zespół Operacyjny, którego podstawowym celem jest ograniczenie strat ponoszonych przez największego polskiego przewoźnika.

– We współpracy ze Służbą Ochrony Kolei oraz Policją nasililiśmy działania prewencyjne. Odnotowane straty zmniejszyły się o 1,6 mln. zł. Wykorzystanie dronów z całą pewnością miało znaczący wpływ na tak dobry wynik, a warto pamiętać, że był to dopiero okres testowania urządzeń. Rozpoczęliśmy regularne wykorzystywanie maszyn do ochrony naszych transportów – mówi Maciej Borecki, dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Audytu w PKP CARGO. – Drony znajdą też wiele innych zastosowań – będziemy używać ich m.in. do sprawdzania czy wagony zdawane przez klientów zostały właściwie opróżnione. To znacznie skróci czas takich inspekcji, niezbędnych do płynnej pracy – dodaje.

Drony rejestrują obraz w pobliżu składów i przesyłają go w czasie rzeczywistym do siedziby Zespołu Operacyjnego. Dzięki temu, że zamontowane na nich kamery posiadają wysokiej jakości zoom optyczny, możliwe jest zdobycie materiału dowodowego, który pozwala Policji zidentyfikować sprawców kradzieży. W powietrzu maszyny są praktycznie niesłyszalne, a z uwagi na niewielkie rozmiary i kolorystykę, trudno je także dostrzec. To zdecydowanie zwiększa ich skuteczność. Drony mogą być wykorzystywane również w nocy oraz podczas złych warunków atmosferycznych, są bowiem wyposażone w wysokiej jakości kamery termowizyjne, pozwalające na wykrycie człowieka z odległości ponad kilometra.

PKP CARGO będzie wykorzystywać drony na terenie całej Polski, przede wszystkim jednak na Śląsku, gdzie skala incydentów jest największa. – Śląsk ma dla nas kluczowe znaczenie, ponieważ to stąd wyrusza 60 procent krajowych oraz 70 procent eksportowych przewozów. Również w tym regionie odnotowujemy blisko trzy czwarte kradzieży towarów – wyjaśnia Maciej Borecki.

Operatorzy dronów PKP CARGO przeszli staranne szkolenie obejmujące między innymi prawo lotnicze, procedury operacyjne, zasady wykonywania lotów, a także zajęcia praktyczne z pilotażu bezzałogowych statków powietrznych. Zdali też egzaminy państwowe i otrzymali certyfikaty oraz świadectwa kwalifikacji wydawane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Uprawnienia te są niezbędne do wykonywania lotów dronami na terenie Polski.

Jak wynika z danych PKP CARGO, w pierwszej połowie 2015 roku wartość skradzionych przesyłek i towarów na terenach kolejowych spadła o 59 proc. w ujęciu rocznym. Liczba incydentów w tym czasie zmniejszyła się o 44 proc. Najczęściej przestępcy kradną ze składów PKP CARGO węgiel. W pierwszej połowie roku odnotowano 350 tego typu kradzieży, czyli o 36 proc. mniej niż rok temu. Liczba kradzieży złomu, innego „popularnego” wśród złodziei towaru, spadła aż o 62 proc. Sprawcami kradzieży są zazwyczaj bardzo dobrze zorganizowane grupy przestępcze. Jedną z najczęściej stosowanych metod jest próba zatrzymania składu np. poprzez umieszczanie na torach przeszkody. Aby uniknąć katastrofy, maszyniści muszą zatrzymać skład i poinformować o zdarzeniu właściwe służby. Złodzieje w ciągu kilku minut dokonują wtedy tzw. „usypu”. W ramach jednego zajścia złodzieje są w stanie ukraść nawet kilka ton węgla.

źródło: PKP Cargo